De Belgische overdekte winkelcentra kenden afgelopen zomerperiode een bezoekersdaling van 1,7%. Verklaring is het mooie weer van de afgelopen maanden: vooral de nazomerse omstandigheden in september zorgden voor een flinke dip.
Mooie zomermaanden doorslaggevende factor
“Een uitzonderlijk mooie zomer is zonder twijfel de boosdoener. Vooral september, één van de belangrijkste maanden van het jaar voor shoppingcenters, zorgde voor de slechte bezoekersaantallen. Shoppers begaven zich door de warme nazomer liever niet binnen, maar genoten eerder buiten van een terrasje. Niet alleen de shoppingcenters kregen dit te verduren: de retailsector in zijn geheel kende een sterke dip”, zegt Luc Plasman, directeur van het BLSC (Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers). Daarnaast is ook de opmars van de e-commerce volgens Plasman een factor die de hele retail sector en dus ook de winkelcentra treft. De 22 grootste onder hen ontvingen immers ‘slechts’ 26,8 miljoen klanten in het derde kwartaal.
Er is wel een duidelijk onderscheid merkbaar tussen de verschillende winkelcentra: tien gingen vooruit, twaalf achteruit. De verklaring is logisch: bij mooi weer gaan mensen meer naar stadscentra en krijgen de winkelcentra buiten de steden klappen. “In 2018 was er 50% minder regenval en 55% meer zonne-uren dan in het jaar voordien. Niet enkel september, ook juli was een zeer moeilijke maand”, verklaart marketingdirecteur Hans van Laer van Ceusters-SCMS.
Over de eerste drie kwartalen van 2018 heen kenden de overdekte winkelcentra een bezoekersaantal van 80,5 miljoen: 0,76% minder ten opzichte van 2017. Het eerste kwartaal begon wel veel belovend met betere cijfers dan het jaar ervoor, maar het tweede kwartaal en derde kwartaal waren zeer teleurstellend.