In Brussel hebben verschillende milieubewegingen beroep aangetekend tegen het milieuattest voor NEO, het bouwproject voor winkelcentrum Mall of Europe op de Brusselse Heizel. Ze vrezen een ernstige verkeersknoop.
“Verkeers- en milieu-impact wordt onderschat”
Bond Beter Leefmilieu, Inter-Environnement Bruxelles en BRAL (een stadsbeweging die ijvert voor een duurzaam Brussel) hebben samen beroep aangetekend tegen het milieuattest dat NEO heeft verkregen. Dat is een eerste aanzet voor het krijgen van een milieuvergunning, maar de protesterende organisaties vinden dat de impact op de mobiliteit en zo ook op het milieu daarin zwaar wordt onderschat.
Het attest druist in tegen de ambities van het Gewestelijk Plan voor Duurzame Ontwikkeling (GPDO) dat Brussel zichzelf heeft opgelegd, menen de actievoerders. “Het verkeer zal toenemen op een van de meest congestiegevoelige plekken in Brussel. Maar nog belangrijker: het plan draagt geenszins bij aan een leefbare buurt”, klinkt het bij BRAL.
4.500 bijkomende auto’s per uur
De milieubewegingen hekelen met name het idee voor een verbindingsweg door het park van Laken tussen de A12 en Parking C op de Heizel, dat in het attest als één van de opties naar voren wordt geschoven. “We spreken over gemiddeld 4.500 bijkomende auto’s per uur. Terwijl er nog geen mobiliteitsoplossing is”, zegt Steyn Van Assche van BRAL aan Bruzz. Het beroep richt zich tot Brussels leefmilieuminister Céline Fremault (CDH). In principe hoort de zaak voor het milieucollege te komen, maar de ontwikkelaars van het NEO-project gingen eerder al eens zelf in beroep tegen het milieuattest, waardoor de kwestie nu rechtstreeks naar de Brusselse regering gaat.
Sterkhouder van het project NEO is het nieuw te bouwen winkelcentrum Mall of Europe, dat met 72.000 m² oppervlakte de “grootse overdekte winkelstraat van België” moet worden. Daarnaast voorzien de ontwikkelaars ook in 590 woningen en een indoor-recreatiepark.