Persdistributeur Ubiway heeft een website gelanceerd om zelfstandige krantenwinkels te helpen overleven. In vijf jaar tijd zagen die hun aantal terugvallen van 3.200 naar 2.400: hoog tijd voor een grootscheepse operatie ‘Red de krantenwinkel’.
Drie inkomstenbronnen onder druk
Elke week sluiten in ons land drie krantenwinkels de deuren. De pijnpunten zijn genoegzaam bekend: de klassieke inkomstenbronnen ‑ de verkoop van kranten en magazines, tabakswaren en loterijproducten ‑ brengen almaar minder op. Daar komt ook nog eens de concurrentie van de supermarkten bij. Ondernemersorganisatie Unizo becijferde eerder al dat de gemiddelde rendabiliteit van een krantenwinkel amper één procent is, en dat is dan nog vóór belastingen.
Om het tij te (helpen) keren, heeft persdistributeur Ubiway – sinds vorig jaar een dochter van bpost – DeKrantenwinkel.be gelanceerd. “De ambitie is om uitbaters van krantenwinkels te helpen, onder meer door het aanbieden van vorming op de werkvloer”, zegt Ubiway-topman Nicolas Meire, wiens ouders zelf nog een krantenwinkel hebben uitgebaat.
Ze krijgen ook info over hoe ze de terugval van de inkomsten uit de klassieke producten kunnen opvangen met extra activiteiten, zoals een verdeelpunt voor pakjes (Ubiway is ook uitbater van het Kariboo-netwerk) of zelfs een mini-buurtwinkel (zeker in dorpen waar geen bakker, slager of groentewinkel meer is). Tegelijk wil de website de interesse in het krantenwinkelvak opnieuw aanzwengelen. Zo bevat de site een marktplaats, met een overzicht van de winkels die op zoek zijn naar een overnemer.
Brede steun
Het initiatief kreeg niet alleen de steun van ondernemersorganisatie Unizo en de beroepsverenigingen van de krantenwinkels, maar ook van de uitgevers van kranten en magazines en van de Nationale Loterij. Een hele prestatie, want de voorbije jaren zat het er meer dan eens bovenarms op tussen al die partijen.
Zo voerde Unizo een jarenlange juridische strijd tegen distributeur AMP (een van de filialen van Ubiway) wegens misbruik van machtspositie. De beroepsverenigingen van krantenwinkels waren dan weer kwaad op de Nationale Loterij omdat die de vergoeding op de verkoop van loterijproducten verlaagde. En de uitgevers werden scheef bekeken omdat ze almaar meer het accent leggen op het werven van abonnees en zo de dalende losse verkoop mee in de hand werkten.