Vanaf 1 juli moeten alle handelaars in België elektronische betalingen aanvaarden. Ze worden hiertoe verplicht door een nieuw fraudeplan van de overheid. Toch aanvaardt één op vijf handelaars momenteel nog altijd geen mobiele of kaartbetalingen.
Voorkeur voor de kaart
Bij bijna 80% van de Belgische handelaren kunnen klanten vandaag elektronisch betalen, een cijfer dat zeker door de coronapandemie een boost kreeg. In 42% van de handelszaken kunnen consumenten zelfs betalen met een mobiele app, zoals Payconiq of Apple Pay. Waar de mogelijkheid er is, hebben handelaars ook het liefst dat mensen met de bankkaart betalen – liever nog dan met cash. Slechts 15% van de handelaren die al elektronisch betalen aanvaarden, verkiest cashbetalingen.
Toch betekent het dat 21% van de handelaars nog geen enkele vorm van elektronisch betalen aanbiedt. In Wallonië is dat zelfs bij meer dan een kwart van de winkels het geval, met de provincie Luik als hekkensluiter (33%). Het gaat meestal om eenmanszaken (29%) of handelaren die minder dan twee jaar actief zijn (36%).
Helft klanten loopt weg
Wie ‘cash-only’ werkt, verliest nochtans klanten: de helft gaat onmiddellijk naar een andere winkel als ze aan de deur zien dat een winkel enkel cash aanvaardt, zegt betaalprovider CCV. Bijna twee op de drie consumenten vindt het vervelend als ze niet elektronisch kunnen betalen en 30% gaat zelfs zo ver dat ze hun geplande aankopen aan de kassa achterlaten als blijkt dat ze eerst nog geld moeten afhalen.
Betaalprovider CCV ondervroeg zowel handelaars als consumenten over de nieuwe federale verplichting, die handelszaken vanaf 1 juli oplegt om elektronische betalingen toe te staan om fraude tegen te gaan – een witte kassa voor de handel, zeg maar. Al noemt slechts 13% van de handelaars die geen betaalkaarten aanvaarden “bepaalde inkomsten uit de boeken houden” (openlijk) als reden.
Betaalterminal geen evidentie meer
Meestal is er volgens de handelaars gewoon geen vraag naar kaartbetalingen (27%) en 26% vindt elektronische betaalterminals te duur. Twee handelaren op drie hebben echter geen idee van de reële kostprijs. CCV ziet dus nood aan verdere bewustmaking en informatie, eens te meer omdat 28% van de handelaren die nu nog geen elektronisch betalen aanvaardt, zelfs niet weet dat de verplichting eraan zit te komen – en dat is wellicht een onderschatting van de cijfers, aangezien de bevraging al online gebeurde.
Zij die nu pas overstag gaan en straks beginnen met elektronische betalingen, kiezen opvallend genoeg steeds vaker meteen voor een betaalapp. 31% van de starters zegt enkel voor een app te kiezen, terwijl slechts 28% van plan is alleen een betaalterminal te installeren. 29% gaat voor de twee. Al blijven er nog 22% resolute weigeraars over, die de verplichting gewoon naast zich willenneerleggen.