Ondanks de druk van e-commerce blijven retailers investeren in fysieke expansie. De rol van de winkel wijzigt en de huurprijzen stabiliseren zich, zegt vastgoedadviseur Jones Lang LaSalle, die een stand van zaken opmaakt.
Nieuw evenwicht
Ook jonge consumenten blijven in fysieke winkels shoppen, dus de winkel overleeft de e-commercedruk wel, stelt Evelien Van Hoecke, national director retail bij JLL. “Maar retailers passen hun beleid aan. Een aanwezigheidspolitiek in elke stad is niet langer de norm. Niet het aantal winkels is van belang, wel de kwaliteit van de ruimte die als uithangbord fungeert voor je merk. Retailers hechten daarom meer waarde aan de identiteit en de uitstraling van een pand en verwachten dat eigenaars op dit vlak meedenken en investeren. Dat kan leiden tot vruchtbare partnerships tussen eigenaars en kandidaat-huurders.”
De huurprijzen blijven nu stabiel in de topwinkelstraten. Dat is logisch, aangezien de omzet steeds meer versnipperd wordt over verschillende kanalen. In de secundaire steden is er een neerwaartse correctie van de huurprijzen aan de gang. “Een nieuw evenwicht is op komst. Retailers maken van deze evolutie gebruik om naar betere panden te verhuizen tegen gunstige voorwaarden.”
Hoe schat de vastgoedspecialist de gevolgen in van de vele werken en circulatieplannen in steden als Antwerpen, Gent en Leuven? “We bekijken het zeker niet negatief. Gent ligt al twee jaar open. Mensen gebruiken er nu al in grote mate de fiets of de tram. We verwachten daarom niet zo’n grote impact van het circulatieplan. In Antwerpen zal de hinder enige tijd duren, maar mensen kijken toch positief naar de werken. De zaterdagen zullen inderdaad moeilijker worden, maar op lange termijn wordt het zeker beter. Voor retailers komt het erop aan deze moeilijke periode te overbruggen. Huurders zullen wel korting vragen…” Consumenten zullen hun gedrag moeten aanpassen. Technologie kan helpen: waarom zouden ‘smart cities’ geen digitale begeleiding voorzien met een app?
Vernieuwende concepten
Modegroepen Inditex en H&M blijven de actiefste retailers qua expansie. “Ook in de cosmeticabranche is er veel dynamiek, met spelers als Rituals, MAC, NYX, Atelier Rebul en Bobbi Brown. Distriplus (Di, Planet Parfum) test met Lookiss een kleiner binnenstedelijk concept. Er duiken meer nichespelers op in de sportbranche. Sneakers zijn hot: Skechers, JD Sports, Asics…”
Opmerkelijk is de opkomst van nieuwe foodconcepten, die beleving brengen en vormen zo een verrijking voor winkelstraten en winkelcentra. Zo zijn er burgerconcepten als Ellis Gourmet Burger, Be Burger of Manhattns. Sterke groei zien we uiteraard ook bij de verkopers van e-sigaretten. Lifestyleconcepten als Sissy Boy, Juttu en Yaya doen het goed, bij nieuwe interieur- en huishoudformules overheerst de Scandinavische toets: Jysk, Hay, Bolia…
Er duiken ook innoverende concepten op, zoals Undiz Machine, de gerobotiseerde boetiek die de groep Etam in Parijs lanceerde: in deze kleine winkel kiezen jonge klanten hun lingerie op een tablet, het product komt dan per buizenpost uit de voorraad in de kelder. De retailer is nu op zoek naar een locatie in België. Wordt vervolgd!
Evolutie huurprijzen in Vlaanderen
Prime rents (€/m²/jaar) | 2015 | 2016 | Q1 2017 |
Antwerpen Meir/Schuttershofstraat | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Gent Veldstraat | 1.550 | 1.450 | 1.300 |
Brugge Steenstraat | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
Hasselt Hoogstraat | 1.100 | 1.100 | 1.100 |
Leuven Diestsestraat | 1.100 | 1.000 | 900 |