De totale omzet uit e-commerce groeide in België vorig jaar met 22% naar een omzet van 14,7 miljard euro. Die vooruitgang is vooral te danken aan de verkoop van diensten (zoals reizen), maar ook de onlineverkoop van producten stijgt nog licht.
Geen terugval
8,5 miljoen Belgen shopten vorig jaar 170 miljoen keer online: de groei was in de eerste plaats te danken aan een stijging van de online uitgaven aan diensten met 53% tot 6,7 miljard euro, zo blijkt uit de BeCommerce Market Monitor 2022. “15% van alle productuitgaven gebeurt online. Bij diensten is dit zelfs 66%,” zegt directeur Greet Dekocker van BeCommerce.
Zij benadrukt dat ook de onlineverkoop van producten nog licht stijgt. “Je hoort wel dat mensen weer vaker de fysieke winkels bezoeken, maar we hebben in een economisch moeilijk jaar geen terugval gezien voor e-commerce. Dat had je nochtans kunnen verwachten na de sterke groei in 2020 en 2021.” Enkele categorieën die fors groeiden tijdens de lockdowns gingen wel achteruit, zoals computers, huishoudtoestellen en speelgoed, maar dat is volgens haar eerder te wijten aan verzadiging. “Mensen blijven geen tuinmeubelen kopen, dat momentum is voorbij. Voor ons is het trouwens geen gevecht tussen online en offline: de meeste van onze leden zijn omnichannel actief.”
Voedingsaanbod neemt toe
Kleding blijft online de grootste productcategorie, voeding staat op twee. De onlineomzet van voeding groeide van 991 miljoen euro in 2021 naar 1,122 miljard in 2022. “Dat is logisch: het aanbod neemt toe en meer aanbod geeft meer aanleiding tot kopen. Spelers als Delhaize en Albert Heijn hebben hun formules aangepast, je zag een stormloop met kerstmis en het gewoontegebruik neemt toe.” Er kwamen vorig jaar met Crisp en Rayon twee nieuwe spelers op de markt, Colruyt begon met thuisbezorgen, ook die factoren spelen mee.
Diensten blijven weliswaar de belangrijkste groeidrijver. “Pakketreizen gaan van 1,5 naar 2,7 miljard. Dat zit opnieuw op het niveau als 2019. Ook de vliegtuigtickets en de attracties zitten bijna terug op pre-coronaniveau. Dat is uitgestelde knaldrang.”
Belgisch aanbod verdubbelt
De positieve cijfers contrasteren met de negatieve berichtgeving uit de e-commercesector vorig jaar, met teleurstellende resultaten en bezuinigingsoperaties bij Bol.com, Zalando, Coolblue… “Dat heeft misschien te maken met een verdubbeling van het Belgische aanbod: we zijn van 25.000 naar 50.000 webshops gegaan de laatste drie jaar. Dat vertaalt zich in verkoop. Er is dus meer lokale concurrentie, dat mogen we niet onderschatten.”
Wat verwacht Greet Dekocker voor 2023? “De economische context is moeilijk, maar de consument blijft zich wel online begeven. Ik verwacht nog altijd een onlinegroei, maar mogelijk wel in een retailmarkt die in zijn totaliteit onder druk staat. Hoe beter het serviceniveau en de beleving, hoe meer potentieel voor online. Denk aan AI en AR, een chatbot die beter werkt… Dat creëert kansen.”