Groei met meer dan 50%
Op de persvoorstelling was promotor Wereldhave Belgium alvast erg tevreden over de uitbreiding, die zowel de totale grootte (nu 28.136 m²) als het aantal winkels (nu 101) met meer dan de helft doet toenemen. Dat geldt ook voor het verhoopte aantal jaarlijkse bezoekers, dat van 2,8 miljoen naar 4,5 miljoen zou moeten gaan.
Terwijl de regio baat zal hebben bij de creatie van 200 nieuwe jobs, zal het milieu erg tevreden zijn met de drie sterren die het winkelcentrum kreeg op de duurzaamheidstest van BREEAM dankzij zes oplaadplaatsen voor elektrische wagens en vooral bijna 6.000 zonnepanelen moeten goed zijn voor meer dan de helft vd stroom.
Indrukwekkende lijst huurders
De lijst van retailers die de uitbreiding gaan betrekken, klinkt bekend – maar niettemin indrukwekkend. Zo krijgen H&M en AS Adventure een winkel van twee verdiepingen (van respectievelijk 1550 en 1100 m²) en komen ook onder andere Esprit, EXKI, Free record shop, Foot locker, Rituals en s.Oliver naar de gunsten van de Brabanders dingen.
Ook indrukwekkend zijn de aanraakschermen aan de infostand, waarmee de klanten naar de nieuwe winkels zullen worden geleid. Die bieden – zoals dat tegenwoordig hoort – niet alleen een virtuele plattegrond (mét ‘routeplanner’), maar ook allerhande informatie over de winkels die zich in het centrum zijn komen vestigen.
Na een moeilijke start: een mooie toekomst
Algemeen directeur Luc Plasman van Wereldhave Belgium ziet de toekomst van zijn nieuwste paradepaardje, dat in maart 1975 openging, alvast rooskleurig tegemoet. Voor de bevak is dat alvast een pluim op de eigen hoed, want het winkelcentrum kende in de jaren 1980 een zware terugval en veel leegstand.
Het tij werd gekeerd toen Wereldhave het complex overnam en er in 1995 meer dan 100 miljoen frank (2,5 miljoen euro) in investeerde. De lijn van de renovatie toen – gezelliger en met een gevoel van ruimte door meer natuurlijke lichtinval – werd in de uitbreiding van vandaag des te meer overgenomen. Ter vergelijking: de nieuwe uitbreiding kostte maar liefst 45 miljoen euro.
Gemengde reacties bij lokale handelaars
Niet iedereen is echter even enthousiast: RTBF berichtte over ongeruste winkeluitbaters in het centrum van Nijvel, die vrezen dat zij door de nieuwe attractiepool doodgeknepen zullen worden. “Die grote ketens die het stadscentrum verlaten om naar het winkelcentrum te verhuizen: ja, dat maakt ons wat bang.”
Al is een enkeling iets voorzichtiger: “Er komen zes moeilijke maanden aan, aangezien iedereen nieuwsgierig is naar het nieuwe complex. Toch denk ik dat veel mensen hun oude gewoontes weer zullen oppikken en naar ons zullen terugkeren.”
Feestweekend en zondagsopening
Shopping Nivelles maakt er dit weekend – logischerwijs – een feestweekend van, met heel wat randanimatie en mooie prijzen. Bovendien zeggen ze uitzonderlijk open te zijn op zondag 1 april, maar dat hoeft u van ons niet te geloven.