Kocht in 2007 één Europeaan op twee wel eens iets via het internet, dan is dat aantal intussen al opgelopen tot 66%, twee op drie dus. De Belgen zitten een ietsje boven dat Europese gemiddelde, de Nederlanders een heel eind.
Sterkste groei bij 16- tot 24-jarigen
Opvallend: de groep van 25- tot 54-jarigen, jarenlang de meest fervente internetkopers, voelt stilaan de hete adem van de leeftijdscategorie 16-24 jaar in de nek. Dat blijkt uit de recentste cijfers van Eurostat, het Europees statistisch bureau. Sinds 2007 steeg het aantal internetkopers in de jongste categorie met bijna de helft tot 68% van alle internetgebruikers. Ter vergelijking: in de categorie 25-54 shopt 69% van alle internauten online.
Kleding en sportkledij blijven de populairste producten: liefst 61% van de e-shoppers kocht er het voorbije jaar. Dan volgen reizen en vakantieverblijven (met 52%). De jongeren leven zich vooral uit met kleding (69%), terwijl de ouderen (55-74 jaar) vooral reizen en vakanties kopen. De 25- tot 54-jarigen blijken vooral huishoudspullen online te kopen. Qua budget bevinden de meeste aankopen zich in de prijsvork 100 tot 499 euro.
Zoomen we even in op het landenklassement, dan valt op hoe groot het verschil nog altijd is tussen de primussen en de hekkensluiters in Europa. In het Verenigd Koninkrijk kocht liefst 87% van alle internetgebruikers het voorbije jaar online, gevolgd door Denemarken (84%) en Duitsland (82%). Helemaal onderaan bengelen Roemenië (met amper 18%), Bulgarije (27%) en Cyprus (38%). In België shopt 66% van de internauten online, in Nederland is dat 79%.