Modeketen JBC sleept de Mercuriusprijs in de wacht met haar tweedehandsconcept ‘Op-nieuw’. “Met dit concept heeft JBC als eerste moderetailer een fysiek antwoord gevonden op de vele online tweedehandsplatformen”, aldus de jury.
‘Heilige graal’ voor de moderetail
Met het innovatieve tweedehandsconcept ‘Op-nieuw’ integreert JBC de fysieke verkoop van tweedehandskleding naadloos in haar bestaande winkels en pop-ups. Dat is een duurzamer en gebruiksvriendelijker alternatief dan online platformen. Door te focussen op baby- en kinderkleding speelt JBC in op de snelle rotatie in dit segment en creëert de kledingketen een toegevoegde waarde voor zowel haar bestaande klanten als een nieuwe doelgroep van tweedehandsshoppers.
“Dankzij de nieuwe JBC-tweedehandswinkels kunnen we het gezinnen zo gemakkelijk mogelijk maken om hun kinderkleding op een duurzame manier een tweede leven te geven. Het is dan ook een enorm compliment om dit initiatief beloond te zien worden door deze prestigieuze prijs vanuit Comeos”, zegt CEO Bart Claes. “Het ziet ernaar uit dat JBC de heilige graal heeft gevonden waar veel sectorgenoten al lang naar op zoek zijn”, denkt juryvoorzitter Gino Van Ossel.
Ook A.S.Adventure, Standaard Boekhandel en WONDR Care in de prijzen
De zilveren medaille was voor A.S.Adventure dat met zijn in-house hersteldienst voor wandelschoenen het afgelopen jaar al meer dan 2500 paar gerepareerd heeft. Met deze extra dienst wil de retailer consumenten niet alleen aanmoedigen om te kiezen voor kwaliteitsproducten, maar ook overtuigen om de levensduur van hun producten te verlengen.
Voor de eerste keer in de geschiedenis van de Mercuriusprijs mochten twee laureaten de bronzen medaille in ontvangst nemen. Standaard Boekhandel creërde een Young Adult-categorie, zowel online als fysiek, met aangepaste (lees)hoeken voor jongvolwassenen in zijn winkels in Leuven en Gent. WONDR Care laat als start-up met duurzame en gezonde verzorgingsproducten een frisse wind waaien door het Belgische retaillandschap. De innovatieve digitale marketing slaat aan bij een jonge doelgroep, die zich aangesproken voelt door haar baseline ‘be the change’.