Driekwart speelgoed(winkels) denkt in stereotiepen
“Roze voor de meisjes, blauw voor de jongens”: Het is maar een van de clichés die in speelgoedland nog al te vaak voorkomen en al meer dan eens aangeklaagd werden. Toch blijven ze hardnekkig, zo blijkt uit een onderzoek in het kader van ‘Vrij Spel, kinderen kiezen wel’, een samenwerking tussen het Vrouwen Overleg Komitee, Femma, VIVA-SVV, Ella, Vrouwenraad en çavaria.
Het platform stuurde de voorbije maanden mystery shoppers naar 48 speelgoedwinkels. Die stelden vast dat driekwart van de speelgoedwinkels nog altijd te veel in clichés denkt: de gang met speelgoed voor meisjes kleurt te vaak roze en waar voertuigen ‘geparkeerd’ staan, ligt de focus te vaak op spullen voor jongens. Neem nu een speelkeuken: die staat gegarandeerd in de meisjesgang, terwijl in het echte leven steeds meer mannen achter het fornuis te vinden zijn, klinkt het bij de voorstanders van meer genderneutraliteit.
Twaalf “niet-stereotiepe” speelgoedwinkels bekroond
Het doel van het platform is voor alle duidelijkheid niet om speelgoed in ’typische’ kleuren voor jongens en meisjes uit de rekken te verbannen, wel om te “streven naar een winkelindeling die kinderen niet in vakjes duwt”.
Speelgoedwinkels die daarvoor ijveren, verdienen dan ook een duwtje in de rug, aldus het platform. Daarom kregen 12 winkels nu het ‘Vrij Spel – Kinderen Kiezen Wel’-label uitgereikt. Het gaat om vier zaken in het Antwerpse (In den Olifant en Prinses op de Erwt, beide in Antwerpen, Krokodil in Schilde en Twinkeltje in Wijnegem), twee in Brussel (Kinkajou en The Grashopper), drie in Gent (De Speelfontein, KRAT en Verantwoord Speelgoed) en nog eens drie in West-Vlaanderen (Krokodil in Brugge, Floribel in Aalbeke en De Speelreus in Bredene).