De omzet van Colruyt Group groeide met 3% tot meer dan 4,5 miljard euro in de eerste helft van het boekjaar 2018/19, en ook enkele andere indicatoren zaten goed. De brutowinstmarge steeg van 25,7% tot 26,3%, het marktaandeel nam toe van 31,9% een jaar geleden tot 32,4% nu.
Prijsdruk neemt af
De Belgische markt was minder concurrentieel dan vorig jaar, toen er meer promo-acties waren en een hogere prijsdruk, meldt de retailer. Het aandeel van de huismerken bleef verder toenemen, als gevolg van prijsverhogingen bij de nationale merken. Het bedrijf wijst in zijn persbericht ook op de negatieve effecten van de accijnsverhoging op alcoholische dranken, waardoor de grensaankopen toenemen.
Colruyt Laagste Prijzen groeide met 1,7%, onder andere dank zij de opening van drie nieuwe winkels. Tegen 2029 worden 171 Colruyt-winkels omgebouwd tot lage-energiewinkels. OKay, Bio-Planet en Cru realiseerden een gezamenlijke omzetgroei van 6,9%. De groothandelsomzet steeg met 4,8% tot 410 miljoen euro. Die stijging is grotendeels toe te schrijven aan Retail Partners Colruyt Group (Spar, Alvo), mede dankzij goede zomermaanden. Dreamland en Dreambaby moesten 7,1% omzet inleveren, onder meer door de groei van online. De omzet van Colruyt in Frankrijk groeide met 11,6%.