De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.
Belg koopt buitenlands…
De online sector blijft het goed doen in België: de omzetcijfers van de 100 grootste webwinkels tekenen voor een totaalomzet van 4,2 miljard euro, een stijging met een half miljard tegenover november 2016. Volgens de recentste cijfers van BeShopping100 zijn het vooral kleding en schoenen (23% in 2017) die een flinke hap van de omzet voor hun rekening nemen, maar de online verkoop van voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaat in stijgende lijn: voeding noteert een groei van 3% (van 7 naar 10%), huishoudelijke artikelen gaan van 7% in 2016 naar 11% vandaag.
Net als vorig jaar kopen Belgische consumenten overwegend bij buitenlandse webwinkels: van alle websites die de Belgische consument bezoekt voor zijn aankopen, blijkt 79% in buitenlandse handen. Buitenlandse webshops maken zelfs de volledige top-3 uit in België: dat zijn Amazon (Verenigde Staten), bol.com (Nederland) en Apple (Verenigde Staten).
Amazon voert de lijst voor de derde keer op rij aan en versterkt zijn positie met een omzetstijging tot 1,2 miljard euro. De sterkste stijger in de top-100 is Hubo, dat klimt van de 60e naar de 26e plaats. Een omzet van 5,3 miljoen euro is het minimum dat webshops moeten voorleggen voor een stek in de lijst, 1,6 miljoen euro meer dan vorig jaar.
… maar buitenlanders kopen Belgisch
Het succes van buitenlandse webshops ligt volgens Patricia Ceysens, voorzitster van BeCommerce, aan onze “open, multiregionale en meertalige cultuur die grensoverschrijdende aankopen stimuleert”. Tezelfdertijd werkt dat effect ook omgekeerd: Belgische webondernemers brengen steeds meer producten buiten onze landsgrenzen aan de man, zo blijkt uit de ranglijst van de Cross-Border Top 50, die de Belgische webwinkels opsomt die het meest in het buitenland verkopen.
Vooral nichespelers met een specifiek product zijn daarbij in trek: Belgische spelers as Ice Watch, Myrwatches en Leonidas trekken via hun webshops voornamelijk klanten uit Frankrijk, Nederland, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland aan. Het gemiddeld aantal bezoekers uit het buitenland stijgt van 83,8% vorig jaar tot 89,74%, wat het sterke groeipotentieel bevestigt van grensoverschrijdende e-commerce voor de Belgische bedrijven.
Ook binnen de grensoverschrijdende verkoop van Belgische producten zijn de huishoudelijke artikelen en de voedingsmiddelen de sterkst groeiende categoriëen. Typisch Belgische levensmiddelen en dranken doen het erg goed, mede dankzij de komst van nieuwe Waalse webwinkels die zich specifiek toeleggen op de verkoop van streekproducten.
Een bijkomend positieve noot: ook de Woorank-score van de webwinkels in België is gestegen, van 67,3 in 2016 naar 73 dit jaar. Dat is een dynamische score op 100 punten die aangeeft hoe doeltreffend de internetmarketing van een bedrijf is op een gegeven moment. “De Woorank-score laat zien dat de verwijzingen naar de webwinkels jaar na jaar verbeteren,” meent Carine Moitier, gedelegeerd bestuurder van BeCommerce. “Toch is er ook daar nog groeipotentieel, zeker voor de kleinere grensoverschrijdende nichewebwinkels die met een gemiddelde Woorank-score van 61,3 nog kunnen leren van hun grotere collega’s uit de top 100.”