Door de coronacrisis heeft hardlopen een enorme boost gekregen. Reden genoeg voor sportketen Trakks om binnenkort twee nieuwe winkels te openen in Wallonië.
Mentaliteitsverandering
Hardlopen is populairder dan ooit. En daar heeft de coronacrisis veel mee te maken. Het is naast bijvoorbeeld fietsen één van de weinig sporten die is toegelaten. En bovendien zijn alle andere vormen van vertier, gaande van een cinemabezoek tot een avondje uit, nog steeds niet mogelijk. Voor velen vormt hardlopen dan ook een ideale uitlaapklep.
Wie ten volle kon profiteren van de hype is Trakks. De hardloopketen werd in 2012 opgericht door Christophe Thomas, momenteel nog steeds CEO van het bedrijf. Vandaag telt de keten 4 winkels in Namen, Brussel (2) en Gent. Binnenkort komen daar Luik en Charleroi bij.
Thomas ontkent niet dat de crisis de expansie heeft versneld. Want hoewel de plannen al langer bestonden, moeten de financiële middelen er natuurlijk ook zijn. Daarnaast is het niet altijd even eenvoudig om de juiste mensen te vinden, want zij vormen een essentieel element de strategie die gebaseerd is op advies en dienstverlening aan de klant, geeft de CEO aan. “En de coronaviruscrisis heeft gediend als een stimulans, die iedereen heeft herinnerd aan het belang van gezond zijn. Tegelijkertijd heeft die crisis een nieuw publiek, dat van zijn sport is beroofd, tot hardlopen aangezet. Dit is meer dan een modegril, het is een echte mentaliteitsverandering“, zegt Thomas in La DH Les Sports.
Vrouwen
Binnen de hardloop-hype ziet Thomas twee grote trends. De eerste is de toegenomen interesse voor trail-running (hardlopen over meestal onverharde paden). Voor Trakks vertegenwoordigt dat segment zo’n 35% van de omzet. Daarnaast worden vrouwen een steeds belangrijkere doelgroep. “Zij maken nu bijna 40% uit van onze klanten. Dat is enorm vergeleken met de situatie een paar jaar geleden.”
Binnenkort is Trakks een van de grootste gespecialiseerde spelers in het land met 6 winkels in de 3 regio’s. “De vraag was enorm in Luik en Charleroi”, zegt Thomas, die niet uitsluit dat de keten nog verder zal groeien. “Naast Gent zouden we met name onze plaats hebben in Vlaanderen, met een aanbod dat complementair is aan dat van Runners’Lab. Maar, na zes winkels, zal ik het niet alleen doen. Het zal niet alleen met mij als eigenaar zijn.”