Alibaba heeft zijn verwachtingen voor het lopende boekjaar naar beneden toe bijgesteld: hoewel er met Singles’ Day en de eindejaarsfeesten nog recordverkopen aan zitten te komen, vreest de Chinese retailer voor gevolgen van de handelsoorlog met de Verenigde Staten.
Groei vertraagt sterker dan verwacht
Dat laat het bedrijf weten bij de bekendmaking van de derdekwartaalcijfers, die zelf ook al onder de verwachtingen bleven. In het kwartaal tot eind september boekte Alibaba een omzet van zo’n 11 miljard euro, wat 54% meer was dan een jaar eerder. Dat had de Chinese e-tailreus echter vooral te danken aan de afdeling cloud- en IT-services, die met 90,5% groeide. Alibaba’s retailmarktplaatsen zagen de groei vertragen tot 37%, de traagste groei sinds 2016. Wel steeg de nettowinst met 5% meer dan verwacht.
Voor het volledige boekjaar, dat afloopt in maart, rekent de techreus uit Hangzhou nu nog op een omzet tussen de 375 en 383 miljard yuan (47,5 tot 48,5 miljard euro). Dat is 4 tot 6% minder dan eerder aangekondigd. Alibaba staat daarin niet alleen: ook rivaal Amazon moest pas nog tegenvallende kwartaalresultaten toegeven en stelde de verwachtingen bij.
Schrapt Alibaba Amerikaanse plannen?
De zorgen situeren zich op de Chinese thuismarkt, waar het consumentenvertrouwen door de Amerikaans-Chinese handelsoorlog daalt. Alibaba vreest dat consumenten grote aankopen zullen uitstellen, aldus managers van het bedrijf tegenover Reuters. De Chinese overheid kwam pas ook met nieuwe, striktere regels rond online financiën en reclame op de proppen.
Topman Jack Ma gelooft dat de handelsoorlog zelfs tot twintig jaar kan duren en dreigt er meteen ook mee uitbreidingsplannen in de Verenigde Staten te schrappen. Hij zou van zinnens zijn geweest om een miljoen jobs naar de VS te brengen door ook Amerikaanse producenten op het platform te laten, maar dat gaat nu volgens de zakenman niet door.
Het nieuws komt net aan de vooravond van Singles’ Day, het jaarlijkse shopfestival van Alibaba op 11 november dat vorig jaar goed was voor een omzet van meer dan 20 miljard euro. De Chinese internetgigant rekent nog steeds op extra verkopen en een groeiend aantal gebruikers op deze koopfeestdag, maar verwacht er minder aan over te houden door extra investeringen in marketing en fysieke retail.