Elders goedkoper? Verschil terugbetaald… ook op internet!
Het principe van “price matching” is al langer bekend: klanten die binnen een welbepaalde periode (in dit geval 7 dagen) na aankoop hetzelfde product elders goedkoper vinden, krijgen het prijsverschil terugbetaald. Totnogtoe gold die laagsteprijsgarantie bij de speelgoedreus uitdrukkelijk niet voor internetspelers, maar daar is nu verandering in gekomen.
“Nu online shoppen zo snel groeit, voegen wij internetconcurrenten toe aan onze sterke Price Match Guarantee”, zegt Richard Barry, chief merchandising officer van Toys “R” Us. “Daardoor kunnen onze klanten profiteren van ons uitgebreide assortiment speelgoed en kinderproducten, terwijl ze tegelijk zeker zijn van de laagste prijs”.
Het lijstje met concurrenten oogt alvast indrukwekkend: Toys “R” Us houdt voortaan ook de prijzen van Walmart.com, Target.com, BestBuy.com, Sears.com, Kmart.com, BuyBuyBaby.com, Meijer.com, FredMeyer.com, Diapers.com, BabyDepot.com en uiteraard Amazon.com in de gaten. Bovendien geldt de nieuwe laagsteprijsgarantie zowel in zijn fysieke winkels als in zijn webshops. Enkel voor zijn “web only”-gamma maakt de groep een uitzondering.
Aanval op online en showrooming
Naar de achterliggende reden is het niet ver zoeken: internetspelers rijven een steeds groter deel van de consumentenbestedingen binnen. Daarbij al dan niet geholpen door het zogeheten ‘showrooming’, waarbij consumenten spullen komen bekijken in de fysieke winkel maar dankzij hun smartphone snel de prijzen kunnen vergelijken met onlinespelers.
Toys “R” Us is overigens niet de eerste retailer die ‘price matching’ inzet als wapen tegen onlineretailers en showrooming. Eerder pakten bijvoorbeeld ook Best Buy en Target er al mee uit; niet toevallig twee namen die ook opduiken in het lijstje met elf internetconcurrenten…