Na Opel-moeder GM vorig jaar hebben nu ook ’s werelds twee grootste autobedrijven ‑ Toyota en Volkswagen ‑ een alliantie gesloten met een digitaal taxiplatform. De autosector lijkt meer en meer in te zetten op een toekomst waarbij mensen geen auto meer bezitten.
Toyota & Uber
Toyota investeert een niet nader genoemd bedrag in het digitale taxiplatform Uber. De Japanse autobouwer zal onder meer tegen speciale tarieven auto’s leasen aan chauffeurs die de app van Uber gebruiken.
“Het delen van ritten heeft grote potentie voor de toekomst van mobiliteit”, liet Toyota-manager Shigeki Tomoyama weten in een verklaring. “Door deze samenwerking met Uber willen we nieuwe manieren ontdekken voor het leveren van veilige, gemakkelijke en aantrekkelijke mobiliteitsdiensten voor consumenten.”
Beide bedrijven zijn ook van plan “kennis uit te wisselen en elkaars research aan te vullen” bij de ontwikkeling van autonome voertuigen en digitale diensten.
Volkswagen en Gett
Toyota kwam met het nieuws op de proppen net op de dag dat ook die andere autogigant, het Duitse Volkswagen, een deal bekendmaakte met de in Tel Aviv gebaseerde concurrent van Uber, Gett. De Duitsers pompen 300 miljoen dollar in de Israëlische start-up die behalve in zijn thuisland ook al actief is in het Verenigd Koninkrijk, Rusland en New York City. “We willen tegen 2025 een van de grootste leveranciers van mobiliteit ter wereld worden”, zei Mattias Müller, de CEO van VW.
Eerder investeerde ook General Motors al 500 miljoen dollar in Lyft, dat in de Verenigde Staten de grootste concurrent is van Uber. De interesse van autogiganten voor digitale taxiplatformen hoeft niet te verbazen: begin dit jaar wees een studie bij 16.000 mensen nog uit dat de consument autobezit niet langer als een noodzaak ziet.