De coronacrisis zal nog lang nazinderen in de retailbranche. Dat biedt ook nieuwe perspectieven: heel wat bedrijven zien kansen om hun zakenmodel bij te sturen. De veerkracht is groot, ‘terug naar normaal’ is immers geen optie meer.
1. Winkelbeleving krijgt een nieuwe invulling
Veiligheid en hygiëne zijn nu de prioriteit in de winkel, en dat oogt niet altijd even prettig: de handgel, de mondmaskers, de afstandsregels… Bovendien is de winkeltrafiek gedaald en dienen dus ook de kosten aangepakt. Veel retailers zullen hun netwerk doorlichten en opteren voor minder (of kleinere) winkels, maar ze moeten vooral nadenken over de vitale rol die fysieke winkels blijven spelen.
Om weer klanten naar die winkels te lokken, moet de beleving uitzonderlijk zijn: nog meer worden winkels merkambassadeurs, ontmoetingsruimtes, ontdekkingsplekken… Anderzijds kan het functioneel shoppen efficiënter worden georganiseerd, bijvoorbeeld met een ‘snelle zone’ vooraan, met de populairste producten voor gehaaste klanten en met aparte, goed zichtbare en veilige afhaal- en retourpunten. De kassazone verdient een upgrade, om de doorstroming te versnellen en wachtrijen te vermijden.
2. Omnichannel is het nieuwe normaal
Ook de kleinste boetiek heeft sinds de coronacrisis een webshop, ook de meest sceptische consument heeft nu wel online besteld. Er is geen tegenstelling meer tussen e-commerce en commerce, tussen ‘clicks’ en ‘bricks’. Shoppers browsen online en shoppen offline, laten hun bestelling bezorgen of komen ze afhalen in de winkel. Ondernemers komen met de (elektrische) bakfiets tot aan de deur of verzamelen hun orders op vlot bereikbare afhaalpunten.
Facebook en Instagram worden volwaardige (ver)koopkanalen, livestream shopping wordt een hype. Er ontstaat een enorme keuze aan mogelijkheden, op maat van elke behoefte. Mis deze sneltrein niet, maar waak wel over het kosten-batenplaatje: dat is waar het schoentje nog wringt…
3. Technologie verovert de winkelvloer
Heel wat maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus hebben voor een versnelling gezorgd in de aanvaarding van nieuwe technologische oplossingen in de winkels en achter de schermen. Er wordt nu volop gebruik gemaakt van automatische klantentellers en digitale communicatietools, terwijl sensoren en slimme camera’s waken over de social disctancing.
Aan de kassa is de doorbraak van mobiel en contactloos betalen een feit: typische online betaaltools verschijnen nu ook op de winkelvloer. Meer retailers lanceren hun eigen ‘scan & go’-apps. Ook virtuele wachtrijen zijn een trend. Automatisering en robotisering zetten hun opmars verder, zowel in de winkels als in de distributiecentra: zo blijken schoonmaakrobots nu een enorme groeimarkt. Virtuele en toegevoegde realiteit geeft merken de kans om nieuwe vormen van beleving waar te maken. We staan nog maar aan het begin…
4. Een boost voor creativiteit en innovatie
Retailers worden nu wel gedwongen om zichzelf heruit te vinden, nieuwe diensten en verdienmodellen te ontwikkelen, nog beter te luisteren naar de verzuchtingen van hun klanten. Er werden de afgelopen weken flink wat hokjes gesloopt, er ontstonden opmerkelijke nieuwe samenwerkingsverbanden. Decathlon verscheen in de supermarkt, Delhaize en Colruyt sloegen de handen in elkaar om boodschappen te bezorgen aan zorgpersoneel en maaltijdbezorgers gingen samenwerken met fysieke retailers.
Restaurants werden dan weer afhaalpunten of gingen aan huis bezorgen. Modeketens bedachten virtuele diensten, vonden het ‘personal shoppen’ opnieuw uit en lanceerden creatieve oplossingen voor onverkochte voorraden. En marketeers ontdekten de kracht van TikTok om gezinnen in lockdown te bereiken. Het mag gezegd: ondanks de dramatische omstandigheden tonen retailers veerkracht.
5. Naar een duurzamer bevoorradingsketen
De uitbraak van het coronavirus en de lockdowns die ermee gepaard gingen, hebben een aantal zwakke punten blootgelegd van ons geglobaliseerd bevoorradingssysteem. Dat noopt retailers en hun leveranciers om één en ander kritisch tegen het licht te houden. In de voedingssector bijvoorbeeld klinkt de roep naar lokale, gezonde en duurzame voeding alsmaar luider. Voedselverspilling staat weer hoog op de agenda.
In de mode pleiten grote namen als Dries Van Noten en Giorgio Armani voor minder collecties, minder voorraad, minder prijsstunts… Het moet maar eens afgelopen zijn met de verspilling en met het “criminele” en “absurde” ritme van de fast-fashion. Er moet meer respect komen voor echt partnership met leveranciers en fabrieken in kwetsbare regio’s. De productie moet radicaal milieuvriendelijker. Afwachten maar hoeveel van die goede voornemens in daden worden omgezet. In elk geval was er nooit een geschikter moment om het roer om te gooien: never waste a good crisis.
RetailDetail verzamelde de beste anti-corona-oplossingen voor retailers. Van ontsmettende handgel over mondmaskers tot social distancing oplossingen: je vindt het allemaal in één handige webshop met de evidente url retail.be. Het aanbod wordt snel uitgebreid. Commercialiseert u ook een relevante corona-oplossing voor retailers? We kunnen samenwerken: contacteer ons via admin@retaildetail.be.