Blokker gaat in een hoog tempo alle filialen van Bart Smit ombouwen naar winkels van Intertoys: per week worden er maar liefst twintig winkels aangepakt en vanaf 1 april moet het merk Bart Smit volledig uit het straatbeeld verdwenen zijn.
Volledig nieuw interieur
De winkels van Bart Smit krijgen niet zomaar een nieuw logo opgeplakt: ze worden volledig in een nieuw jasje gestoken. “Daarbij moet je denken aan een nieuw kassasysteem, een ander interieur, nieuwe logo’s op de gevel en aanpassingen in het assortiment”, zegt Steven van Nieuwenhuijzen, directeur speelgoed bij Blokker Holding, aan de NOS.
Er waren een aantal redenen waarom de keuze op Intertoys is gevallen als nieuw overkoepelend merk en niet Bart Smit: “Intertoys is qua omzet en volume groter en een internationaler merk”, zegt Van Nieuwenhuijzen. “We hebben ook sterke zelfstandige ondernemers met een Intertoys-winkel. Om die redenen hebben we voor het behoud van Intertoys gekozen.”
Meer dan 500 filialen
Bovendien wordt er nu ook een boel geld uitgespaard om een aantal andere zaken, zoals marketing. Blokker moet voortaan immers nog maar reclame maken voor één keten en niet voor verschillende formules. Binnenkort zullen er meer dan 500 winkels van Intertoys te vinden zijn.
In heel wat gevallen zullen die winkels wel dicht bij elkaar te vinden zijn, maar Van Nieuwenhuijzen wil al niet op voorhand zeggen dat zoiets een probleem zal vormen. “We zullen moeten kijken hoe zich dat ontwikkelt. We gaan niet op voorhand zeggen dat dat geen kans van slagen heeft. Snijden in het aantal winkels is niet een doel op zich. Als in de toekomst blijkt dat we winkels moeten sluiten, zullen we dat niet nalaten. Maar ik verwacht geen grote kaalslag”, aldus de directeur.