Zestien vestigingen eind dit jaar
Touring Glass werpt zich meteen op als specialist in het herstellen en vervangen van glas voor auto’s, bestelwagens, vrachtwagens én bussen. Voor deze nieuwe activiteit werkt Touring samen met Axial, een groepering van meer dan honderd carrosseriebedrijven, en Club Assist, de Australische wereldleider voor autodienstverlening in clubverband. Touring en Club Assist hebben elk 47,5% van de aandelen in handen, Axial de resterende 5%.
Na Zaventem, dat vandaag dus de spits afbeet, volgen binnenkort vestigingen in Antwerpen, Gent en Luik. In de tweede jaarhelft wordt het netwerk verder uitgerold naar Hasselt, Tongeren, Brussel en Charleroi. Touring Glass wil zestien vestigingen tegen eind dit jaar; deels in eigen beheer, deels in franchising. Daar komen dan nog een veertigtal servicepunten bij Axial-carrossiers bovenop (dat zijn er evenveel als grote concurrent Carglass!).
Alle vestingen krijgen een herkenbare Touring Glass-huisstijl. Op die manier moeten ze in korte tijd een vertrouwd gezicht in het straatbeeld worden, klonk het vanochtend bij de opening in Zaventem. In elke vestiging zullen gemiddeld vijf mensen werken, wat op zich al positief nieuws is in deze tijden van crisis.
“Meer transparantie en klantgerichtheid”
Touring Glass positioneert zich als een echte challenger en wil “de Belgische sector voor autoglas een stuk doorzichtiger en klantgerichter maken“. Momenteel is de Belgische autoglassector een versplinterde markt met daarbinnen één dominante marktleider: Carglass (van D’Ieteren-dochter Belron).
“Na een interne analyse over de Belgische autoglasmarkt zijn we al snel tot de conclusie gekomen dat er voldoende ruimte is voor een tweede grote speler. Er blijkt vooral een grote vraag vanuit de markt te zijn naar een bijkomende en betrouwbare partij”, zegt Ludo Plessers, de kersverse CEO van Touring Glass.
“Met onze marktkennis en het grote vertrouwen dat Touring uitstraalt, mogen de Touring Glass-klanten dezelfde service en professionalisme verwachten. De nieuwe baseline ‘Da’s slim gezien’ sluit dan ook perfect aan bij de strategie die we voeren. We bieden immers een heldere keuze aan verzekerings- en leasemaatschappijen, fleetowners en particulieren op het gebied van prijs, locatie en service bij het herstellen en vervangen van autoruiten”, voegt Thierry Willemarck daar nog aan toe.
David versus Goliath?
Touring Glass heeft naar eigen zeggen nu al overeenkomsten gesloten met belangrijke partijen in de leasewereld en de verzekeringssector en met enkele grote fleetowners. “In de komende tijd worden er nog bijkomende contracten getekend”, klonk het in Zaventem.
Met een marktaandeel van 70% is Carglass momenteel dominant op de Belgische markt van de autobeglazing. “Het is onze bedoeling in de komende vijf jaar 10% marktaandeel te veroveren”, zegt Thierry Willemarck. “De nieuwe activiteit moet, eens op kruissnelheid, een vijfde van de inkomsten van de groep aandragen.” Carglass is bij deze gewaarschuwd…