Ook Amazon blijkt nu te delen in de tech-klappen: de e-commercereus wil in de kosten snijden. 10.000 banen zijn in gevaar: onder meer de afdeling van stemassistent Alexa wordt kritisch geëvalueerd. De aankondiging volgt op massa-ontslagen bij onder andere Meta (Facebook) en Twitter.
Jaarlijks vijf miljard verlies
Net als andere technologiegiganten bekijkt ook Amazon hoe het kan besparen. Het e-commercebedrijf is bezig met een kostenherziening, zoals het elk jaar doet, maar is dit keer extra kritisch. Dat komt deels door de moeilijke macro-context: Amazon overweegt nu het mes te zetten in enkele zwaar verlieslatende afdelingen.
Bij Amazon lopen met name de eigen elektronicatoestellen in het vizier. Meer dan 10.000 mensen werken voor de afdeling, die volgens The Wall Street Journal in sommige recente jaren een operationeel verlies van meer dan vijf miljard dollar zou hebben geleden. Tot die afdeling behoren onder andere stemassistent Alexa en e-readermerk Kindle.
Nog wel meer Alexa nodig?
Hoewel Jeff Bezos veel geld in Alexa bleef pompen, bekijkt nieuwe CEO Andy Jassy nu of hij de mogelijkheden van de spraakassistent nog wel moet blijven uitbreiden. Veel klanten zouden namelijk toch maar een paar functionaliteiten gebruiken. Een woordvoerder stelde eerst nog dat Amazon even optimistisch is over de toekomst van Alexa als altijd, en dat het een belangrijke business en investeringsgebied zou blijven.
Ook in een aantal andere onrendabele divisies – onder andere robotica en retail – zou de directie aan medewerkers hebben gezegd dat ze elders binnen het bedrijf een baan moeten zoeken, omdat de teams waar ze werkten worden opgeschort of stopgezet. Binnen ‘human resources’ moet eveneens worden bespaard.
Amazon bevestigde al dat er een aantal gebieden zijn “waar bepaalde functies niet langer nodig zijn”, maar ontkende tot nu toe dat er meer aan de hand is dan de vaste jaarlijkse kostenevaluatie. Van insiders vernam The New York Times echter dat vanaf deze week 10.000 mensen hun ontslag krijgen, goed voor zowat 3% van alle hoofdkantoormedewerkers van het bedrijf. Het is de grootste ontslagronde in de geschiedenis van de e-commercereus, dan nog net voor de drukke feestdagen. Oprichter Bezos heeft recent alvast getweet dat er economisch zwaar weer op komst is en dat bedrijven zich schrap moeten zetten.
(Dit artikel is aangepast om meer details uit het artikel van de New York Times te integreren)