Een nieuwe wind is goed voor je zaak, ziet Chantal Jacobs van verkleedwinkel Topolino in Leuven. De handelszaak opent binnenkort een eigen webshop en gaat ook mee op inspiratietour, speciaal voor zelfstandige handelaars.
Alles is op twee jaar tijd veranderd
Na meer dan dertig jaar van constante groei zien ze bij Topolino dat de handel is veranderd. Chantal Jacobs startte haar verkleed- en feestwinkel ondertussen 32 jaar geleden in het hart van Leuven met een vriendin, toen ze als hobbytoneelspeelster ontdekte dat er in Leuven geen winkel was waar ze terechtkon.
De winkel sloeg meteen aan, niet alleen bij toneelverenigingen, maar ook bij de vele studenten in de universiteitsstad, carnavalsgezelschappen en meer. “Dertig jaar lang bleef de omzet stijgen, maar sinds twee jaar zien we een kentering. We denken dat we zelf ook via internet moeten gaan verkopen. Over enkele maanden lanceren we onze webshop, nu al hebben we een website met alle artikelen op”, vertelt de medeoprichtster.
Eigen webshop en sociale media
Topolino kiest er bewust voor om een eigen webshop te openen, eerder dan zich aan te sluiten bij een platform: “We hebben dat in het verleden geprobeerd, maar die ervaring was niet zo positief. Met de juiste begeleiding en informatie, denken we dat we het uiteindelijk goedkoper en beter zelf kunnen. De start is wat moeilijk, maar eenmaal begonnen, is het eigenlijk vrij eenvoudig.”
Ook de komst van een nieuwe generatie in de zaak geeft een flinke boost. “Mijn nichtje werkt nu ook mee en zij brengt nieuwe, positieve impulsen. Ik kan het zeker aanbevelen om naar jonge mensen te luisteren, ze brengen een frisse nieuwe wind. Zij is bijvoorbeeld erg actief op Instagram en Facebook, en daar krijgen we veel respons op”, aldus Chantal Jacobs.
“Uitdagingen zijn voor iedereen dezelfde”
Om nog verse inspiratie te vinden, schreef Topolino zich ook in voor één van de inspiratietours voor handelaars van RetailDetail in samenwerking met Proximus en Unizo. “Een paar jaar geleden hebben we The Future of Shopping Roadshow bezocht. Die was toen al heel leerrijk en ondertussen staan we zelf ook verder, dus nu zullen we wellicht nog meer kunnen oppikken.”
De verkleedspeciaalzaak hoopt tijdens de inspiratietour onder meer over de digitalisering antwoorden te vinden: “Online verandert alles. Dankzij de inspiratietour zullen we al een stukje zien van hoe de toekomst gaat verlopen. Dat is voor elk individu interessant, maar ook voor veel winkels, want de uitdagingen zijn uiteindelijk dezelfde. Wij gaan er alvast voor.”
Vanuit elke provincie organiseren RetailDetail, Unizo en Proximus een unieke inspiratietour voor handelaars, specifiek op maat van zelfstandige ondernemers. Ontdek het programma snel op proximus.be/retailtour. Opgelet: Er zijn nog maar enkele plaatsen beschikbaar.