“In het belang van de onderneming”
Volkswagen rustte wereldwijd zeker elf miljoen dieselauto’s uit met speciale software, die het mogelijk maakt te frauderen met de uitstoot. Ze zorgde er immers voor dat in laboratoriumtests minder schadelijke gassen werden opgemeten dan bij courant gebruik. Daardoor kwamen de Duitse auto’s in een betere categorie terecht.
Na het uitlekken van de affaire probeerde Winterkorn nog zijn hachje te redden door de stellen dat hij van de zaak niets afwist, maar uiteindelijk besloot hij toch op te stappen “in het belang van de onderneming.” In de Verenigde Staten hangt Volkswagen nu een miljardenboete boven het hoofd en bovendien riskeert het bedrijf er “class actions” van consumenten die op basis van vervalste gegevens een auto hebben gekocht. Ook in de rest van de wereld zijn intussen onderzoeken gestart.
De hele affaire heeft ook de discussie op gang gebracht over de manier waarop de uitstoot wordt gemeten. Er is een behoorlijk verschil tussen de prestaties in laboratorium-omstandigheden en verkeersomstandigheden. Ook op Belgisch vlak komt er ongetwijfeld een discussie over de metinge: de autofiscaliteit is immers gebaseerd op de uitstootparameters.
Wie Winterkorn opvolgt aan het hoofd van Volkswagen is nog niet bekend: ten vroegste vrijdag valt daarover een beslissing.