39% van alle Opels verkocht met korting
Dat net de Opel-topman die opgemerkte uitspraak doet, is geen toeval. Volgens marktonderzoeksbureau Center for Automotive Research biedt Opel namelijk 39% van zijn auto’s met korting aan. Dat is beduidend meer dan bij de rechtstreekse concurrenten Volkswagen (30%) en Ford (20%). De topman is daarom zinnens om de nieuwe modellen anders te positioneren en hoopt dat Opel snel een sterker imago krijgt, waardoor het merk minder vaak korting moet toestaan.
Kern van het probleem is dat Opel voornamelijk gericht is op de Europese automarkt, en die gaat door een diep dal. “Het zou te veel geld kosten om Opel in andere werelddelen te positioneren. Een GM-merk als Buick is daar veel beter voor geschikt”, zegt Neumann in Handelsblatt. Dat het lastig is om voet aan de grond te krijgen op nieuwe markten ondervond Opel het voorbije jaar aan den lijve, toen de poging om het merk in Australië te introduceren mislukte.
Opel en zijn Britse kopie Vauxhall hebben in Europa momenteel een marktaandeel van 8%. Dat is goed voor een vierde plaats na Volkswagen, PSA (Peugeot-Citroën) en Renault.
Consument “verslaafd” aan kortingen
Volgens onafhankelijk analist Vic Heylen van het bureau F-Car worden in ons land momenteel zo goed als alle auto’s met korting verkocht. “Ik vermoed dat men de korting wil vermijden, maar helemaal bannen zal nooit lukken. De automobilist is immers verslaafd aan korting.”
“Hoe vaak wordt niet gezegd dat de klant in de eerste plaats een korting koopt in de plaats van een auto? De klant zou het afschaffen van korting niet aanvaarden. Autoconstructeurs weten dat en passen hun catalogusprijzen aan”, aldus nog de analist.