Fransman ligt wakker van ‘koopkracht’
Na ‘pop polls’ van acteurs, zangers, sportlui, politici en noem maar op, bedacht de redactie van de Franse Huffington Post ook een hitparade van bedrijfsleiders. Met liefst 39% van de stemmen prijkt Xavier Niel, de topman van Iliad, het moederconcern van gsm-operator Free, op één. In de top-5 staat overigens nog een oude bekende uit het retailwereldje tegen: Pierre Kosciusko-Morizet, oprichter van vergelijkingssite PriceMinister (op vier).
Opmerkelijk: “Het zijn vooral bedrijfsleiders die zich bezorgd tonen om de koopkracht van de Fransen, die de meeste stemmen achter zich krijgen”, analyseert de redactie het resultaat. Zo wordt de baas van Free in Frankrijk omschreven als de “Robin Hood van de telecomsector“, sinds zijn bedrijf erin geslaagd is de prijzen met een factor vier te verminderen, waardoor de Fransen zo’n 2 miljard euro konden besparen op hun gsmfactuur.
BTW-verhoging met vertraging
Ook Michel-Edouard Leclerc wordt alom geprezen “voor zijn bezorgdheid om de koopkracht: hij was het die in zijn tankstations de brandstof tegen kostprijs verkocht (toen de brandstofprijzen in de zomer van 2012 de pan uitswingden, nvdr.), en recent nog besliste hij de btw-verhoging met vertraging door te rekenen“, aldus de Huffington Post.
De Franse regering verhoogde op 1 januari de btw van 7% naar 10% en van 19,6% naar 20% op tal van producten, in ruil voor een verlaging van de laagste btw-voet van 5,5% naar 5%. “Maar de regering heeft haar belofte gebroken om de btw te verlagen op voeding en courante producten voor basisbehoeften en daarmee een deel van de verhoging te compenseren”, zei Leclerc half december.