De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.
Concept slaat aan
Nantes wordt de eerste pilootwinkel nieuwe stijl van Tom&Co in Frankrijk, een concept dat in België al getest wordt in Genappe en Braine. Naast een assortiment van 8.000 producten biedt de retailer in de nieuwe formule heel wat diensten: kapsalons voor honden, katten en knaagdieren, een dogwash (ruimte om de hond te wassen), adoptie van dieren in samenwerking met asielen, toegang tot opvoedingscursussen, ontmoetingsruimten… De goed opgeleide medewerkers kunnen niet alleen advies geven in verband met honden en katten, maar ook voor knaagdieren, vogels, vissen, reptielen en pluimvee.
Tom&Co werd in 1991 gelanceerd door Delhaize en in 2016 verkocht aan CEO Lionel Desclée. In België heeft de keten meer dan 140 winkelpunten. De eerste Franse winkel van Tom&Co opende de deuren in 2012 in Douai. Sindsdien is het bedrijf verder gegroeid via franchise: met de zeven aanstaande openingen dit jaar komt het totaal aantal vestigingen in Frankrijk tegen eind dit jaar op 32.
Daar eindigt het echter niet, want de keten heeft een honderdtal mogelijke locaties op het oog. “Tom&Co is een concept dat aanslaat. Het merk heeft goed begrepen dat huisdieren voor hun baasjes een lid van het gezin zijn,” zegt Guillaume Papillon, directeur operaties en ontwikkeling voor Frankrijk.