Tmall, het onlineplatform voor Westerse merken van Alibaba, stopt zijn virtuele winkels in een nieuw jasje. Het nieuwe concept, Flagship Store 2.0, biedt meer personalisatie, merkbeleving en ‘augmented reality’.
Fanclubs en promovergelijker
Tmall heeft een nieuw format uitgewerkt voor de webshops op het platform, waarbij personalisatie centraal staat. Zo zal wie graag filmpjes bekijkt meer korte video’s te zien krijgen. Ook het aanbod zal op elke webshop worden gepersonaliseerd: op de eerste pagina van de webshop komen “waarschijnlijke aankopen” – producten die een gebruiker wellicht interesseren – te staan.
Nieuwe algoritmes beloven bovendien zelf de beste promoties en kortingsbonnen uit te zoeken voor de consument. Voor retailers en merken is die functie eveneens handig, want ook zij krijgen zo inzicht in de kortingsacties van hun concurrenten.
Om klantengetrouwheid te stimuleren, werkt Tmall voortaan bovendien met ‘getrouwheidsscores’, die consumenten punten laten verzamelen bij alles wat ze op de webpagina van een merk doen – van scrollen over spelletjes spelen tot reviews achterlaten. Hoe hoger de score, tot hoe meer content ze toegang krijgen in de ‘Fan Club’ van een merk. Die content kan variëren van exclusieve video’s tot speciale acties voor fans.
Vooral veel content, ook in 3D
Wat de content betreft, zijn augmented reality en 3D nieuwe opties, die bijvoorbeeld moeten toelaten om meubelen virtueel in huis te presenteren via AR of make-up te testen door van de smartphone of tablet een slimme spiegel te maken. Tmall ziet zelfs “huidtesten met behulp van artificiële intelligentie” mogelijk.
“We hebben content zien evolueren van louter tekst en afbeeldingen naar korte video’s en livestreaming, wat nieuwe deuren heeft geopend voor merkbeleving”, aldus Alvin Tang, technisch projectleider voor Tmall Flagship 2.0. “Vandaag kunnen we dankzij de ontwikkeling van AI, AR en 3D-technologie nog meer manieren introduceren om merken met consumenten te laten interageren.”
Complete merkbelevingswerelden
Het online universum van merken in de virtuele flagshipstores wordt daarnaast uitgebreid met pop-upventers die consumenten open kunnen slepen en waar ze nog meer kunnen zien en beleven, los van de webshopfunctie als dusdanig. De brug naar de fysieke winkels wordt dan weer geslagen met de toevoeging van de dichtstbijzijnde winkellocaties, het offline aanbod en een opsomming van de extra diensten in de fysieke winkels.
Alibaba wil zo van de Tmall-flagshipstores niet alleen webshops maar ook volledige visitekaartjes en merkwerelden maken. Wanneer de nieuwe look wordt uitgerold, wil Alibaba nog niet kwijt. De Chinese retailreus garandeert alleen dat het er nog voor Singles’ Day, het jaarlijkse shopfestijn in China op 11 november, zal zijn.