De video-app TikTok heeft zijn zinnen gezet op e-commerce om de volgende fase van zijn groei in te zetten. De app gaat daarmee rechtstreeks de confrontatie aan met Facebook.
Automatische commissie op producten
In 2021 gaan een aantal nieuwe toepassingen live op TikTok, zo lekte uit naar onder meer de Financial Times (FT). Officieel zijn de plannen geenszins, maar het videoplatform is wel al volop begonnen met het briefen van zijn adverteerders.
De meest in het oog springende daarvan is een tool die populaire TikTokkers toelaat om te linken naar producten die ze aanprijzen, waarbij ze automatisch commissie verdienen op elke aankoop die via die weg gebeurt. Daarnaast zullen merken de mogelijkheid krijgen om hun productcatalogus op TikTok te presenteren.
Een door de FT geciteerde adverteerder vat het als volgt samen: “het is ‘old school’ affiliate marketing”. Maar dan wel met een extra turbo: TikTokkers kunnen linken naar eender welk product, ook als ze geen formele samenwerking hebben met dat merk.
Op ramkoers met Facebook
Allemaal slimme zaken, maar vernieuwend zijn ze niet. TikTok gaat met deze nieuwigheden dan ook vooral de rechtstreekse confrontatie aan met Silicon Valley-gigant Facebook, die met dochtermerk Instagram een reeks vergelijkbare tools aanbiedt.
TikTok heeft wel nog een achterstand goed te maken. Het advertentieplatform wordt in de markt nog vaak weggezet als een “work in progress”, al worden er in hoog tempo stappen gezet. Vorige week kon de video-app een eerste deal met een groot reclamebureau, WPP, wereldkundig maken.
1 miljard maandelijkse gebruikers
Daarnaast likt TikTok, in handen van het Chinese ByteDance, nog zijn wonden van de confrontatie met de voormalige Amerikaanse president Donald Trump. Met de nieuwbakken president Joe Biden lijkt de dreiging vanuit Washington weliswaar te zijn weggeëbd en maken adverteerders zich daarover weinig zorgen meer.
De grootste troef van TikTok is immers zijn gigantische gebruikersbasis, die door bijna niemand anders bereikt wordt. In presentaties aan adverteerders stelt TikTok zelf dat 40 procent van zijn gebruikers geen Facebook-account heeft, en zelfs 63 procent geen Twitterprofiel. Niet slecht voor een platform dat zowat 1 miljard maandelijkse actieve gebruikers telt.