De RetailDetail Night blaast tien kaarsjes uit. Het jaarlijkse feest van de retail viert daarom feest, een feest dat je niet mag missen. Waarom niet? Om 1001 redenen, maar we geven er al tien.
1. Sluit een bewogen periode samen af
Al tien jaar bestaat de RetailDetail Night, het jaarlijkse eindejaarsfeest voor de retailbranche. “Ongelofelijk dat het echt al een decennium is. Time flies when you’re having fun”, schrikt ‘founder’ Jorg Snoeck. “De RetailDetail Night is een instituut geworden. Het is hét moment van het jaar waarop iedereen in de sector het jaar in stijl én met inhoud kan afsluiten met collega’s.”
2. Feest in een van de mooiste zalen van België
Na twee jaar corona kunnen we eindelijk de draad weer oppakken. De tiende editie wordt daarom een feesteditie die zijn gelijke niet kent. “Niet alleen mogen we iedereen terug verwelkomen, ik kijk ook enorm uit naar de nieuwe locatie, want het gaat dit jaar door in één van mooiste zalen van België”, glimlacht Snoeck raadselachtig.
“Het is een droom om daar te mogen vieren: een toplocatie in het epicentrum van de retail, in een monumentaal pand én in een zaal die ook nog eens bijzonder toepasselijk is.” Welke locatie dat is? Klik snel hier om het te ontdekken.
3. Omring je met de helden van de retail
Wie er op de RetailDetail Night bij is, is een held. “Het zijn stuk voor stuk ‘survivors’, die de afgelopen jaren heel wat (woelige) watertjes hebben doorzwommen. De afgelopen tien jaar zijn we helaas een heel aantal retailers kwijtgeraakt in België, door de komst van e-commerce, ingrijpende socio-demografische veranderingen en een veranderde wereldmarkt. Wie de storm heeft doorstaan en zich vandaag staande weet te houden, is een voorbeeld en inspiratiebron voor de sector.”
4. Geniet van een exclusief diner
Na de gedwongen afstandelijkheid van de voorbije twee jaar, is het hoog tijd om elkaar weer ‘live’ te ontmoeten en te connecteren. Snoeck: “Het is belangrijk om weer echt live samen te komen, weg van de Zoom-call of de vergadertafel. Met collega’s, met klanten en zelfs met concurrenten, want je leert ook van elkaar.” De RetailDetail Night werkt dit jaar daarom exclusief met een ‘seated dinner’. Nodig je klanten of je team uit aan een Personal Branded Dinner Table voor een heerlijk diner.
5. Laat je inspireren tot bijleren
“Wij zijn de voelsprieten voor verandering”, aldus de oprichter van RetailDetail. “Onze rol is inspireren, connecteren en activeren. Als we met onze events een klein steentje hebben bijgedragen aan de retailsector van het afgelopen decennium, is onze missie geslaagd.”
Ook de Night is er om te inspireren en stemt tot nadenken: dit jaar is er een middagprogramma gevuld met maar liefst vier voorprogramma’s en een hoofdprogramma met topsprekers, een panelgesprek én een award-uitreiking.
6. Ontmoet de ‘frontrunners’ in hedendaagse retail
In het voorprogramma Frontrunners in Retail presenteert RetailDetail-hoofdredacteur Stefan Van Rompaey innovatieve retailconcepten die de grenzen van de klantervaring verleggen. Welke retailmodellen zijn toekomstbestendig in een digitale wereld na COVID? Welke hoge verwachtingen heeft de consument van morgen? Je leert het van de meest vooraanstaande ‘gamechangers’ uit de Benelux.
7. Benut een uniek businessnetwerk en -community
Mensen samenbrengen leidt tot mooie verhalen. “In het verleden zijn een aantal belangrijke overnames en samenwerkingen ontstaan op de RetailDetail Night”, blikt Snoeck terug. “Zo heeft een bekende doe-het-zelver er Walter Van Gastel ontmoet, en de rest is geschiedenis. Dat was zonder de Night niet gebeurd.”
8. Ontwikkel je duurzame, ‘phygital’ en digitale strategieën
Meer weten over duurzaamheid in retail? Wat zijn dé trends in e-commerce? Op zoek naar manieren om een nieuwe dimensie te brengen in je ‘consumer activation’? De inhoudelijke voorprogramma’s op de RetailDetail Night bieden elk wat wils, met concrete cases uit de sector en praktisch toepasbare inzichten.
9. Val met je team in de prijzen
De RetailDetail Night is ook de jaarlijkse awardshow voor de retailsector. Een welgekomen bekroning voor al het harde werk, zeker in deze tijden waarin iedereen wel een opkikker kan gebruiken. Wie heeft zich in het afgelopen jaar het meest weten te onderscheiden? Bij wie voelt de klant zich het meeste thuis ondanks de uitdagende omstandigheden? Wie slaagt er nog steeds in te vernieuwen en zichzelf te overtreffen?
10. Samen klagen lucht ook op
“We hebben tien jaar retailgeschiedenis op de eerste rij mogen meemaken. Nu staan we weer voor nieuwe uitdagingen, met de ‘war for talent’, de hoge energiefactuur en de ongeziene inflatie als grote kopzorgen”, zegt Snoeck. “Vandaag is met elkaar praten des te belangrijk, want iedereen heeft dezelfde uitdagingen. De tijd van ieder voor zich is voorbij. Door met elkaar te praten komen soms onverwachte oplossingen naar boven, en anders kan samen klagen ook al eens opluchten. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje.”
Boek snel je plaats voor de 10e editie van de RetailDetail Night en schuif mee aan de feesttafel.