Als het gaat om digitaliseren, hebben de Chinezen een flinke voorsprong op het Westen. Ook met het beteugelen van de coronapandemie zijn de Chinezen ons voor. Niet verwonderlijk dus heeft Chinese e-commercereus Alibaba al enkele tips klaar voor 2021.
David Lloyd, algemeen directeur voor het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië en Nederland bij Alibaba Group schetst tegenover RetailTimes drie belangrijke trends die volgens hem de retailsector in 2021 vorm zullen geven.
Leukere shopplatformen
Amazon en AliExpress zijn alom bekend en geprezen voor hun eindeloze keuze en lage prijzen, maar echt fijn vertoeven is het er toch niet. Daar komt volgend jaar verandering in, althans als het van de Chinezen afhangt. Mensen brengen sinds de pandemie nu eenmaal nog meer tijd online door en ook de onlineconcurrentie wordt nog groter, dus platformen bekijken hoe ze die tijd leuker en waardevoller kunnen maken voor consumenten.
Zeker door de huidige sociale beperkingen wordt ook onlineshoppen een bron van entertainment en zelfs een sociale gebeurtenis, ziet David Lloyd. In 2021 zullen de lijnen tussen shoppen en entertainment verder vervagen, met behulp van technologieën zoals AR en livestreaming.
Digitale fysieke retail
Toch is er nog altijd een belangrijke rol weggelegd voor fysieke winkels in de winkelbeleving, zelfs inpost-coronatijden. Terwijl de webwereld van de fysieke retail leert hoe menselijker en geengageerder te worden, kan offline omgekeerd ook heel wat leren van online. Offline retail zal digitaliseren om het beste van beide werelden te combineren.
In de fysieke winkel kunnen klanten straks bijvoorbeeld meer productinformatie krijgen door QR-codes te scannen of wordt het ontspannender shoppen door de boodschappen achteraf thuis te laten bezorgen. Nog tips? Laat klanten ter plaatse koken om nieuwe producten of rcepten uit te proberen, aldus Lloyd, of laat shoppers corona-veilig kleding en make-up “passen” dankzij interactieve augmented reality-toepassingen.
Livestreaming in stroomversnelling
Livestreaming was eerder al zeer populair onder Chinese consumenten, maar in 2020 werd het steeds meer “mainstream”. Lloyd noemt het dan ook een krachtig marketinginstrument om te inspireren en contact te maken met mensen. Aangezien fysieke winkelbezoeken en events wellicht nog onder druk zullen staan in 2021, verwacht de Alibaba-topman dat de trend komend jaar eigenlijk haast noodgedwongen in een stroomversnelling terecht komt.
Alibaba ziet een toenemende rol weggelegd voor samenwerkingsverbanden met influencers en beroemdheden, maar ook voor winkeliers die hun eigen winkelteams opleiden om vanuit winkels of zelfs vanuit hun eigen huis uit te zenden. Niet alleen in de retail trouwens, ook toeristische bestemmingen en bezienswaardigheden zullen we steeds meer “gestroomd” bezoeken.