Waar vind je ’s werelds meest inspirerende winkels en retailconcepten? Voor de RetailHunts is RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck constant op zoek naar straffe concepten, dus neemt hij je graag mee rond de wereld in een mini-zomerreeks. Deze week: flexitarische health food, altruïstische streetwear en OMO.
1. Flax & Kale, Barcelona
De flexitarische restaurantketen Flax & Kale zet gezondheid en duurzaamheid voorop, zonder op smaak of ’trendgehalte’ in te boeten. Met vier restaurants in Barcelona, één in Madrid, een webshop en een winkel gaat de formule er prat op de eerste Spaanse restaurantketen te zijn met B-Corp duurzaamheidscertificering. “Tegenwoordig bestaat er nauwelijks nog twijfel over de correlatie tussen goede voeding en een sterke, ziektevrije gezondheid. Het is onze passie om je beter te voeden, zodat je gelukkiger kan zijn en langer kan leven met een optimale gezondheid”, zegt oprichtster en vegetarische chef Teresa Carles Borràs.
In 2017 ging Flax & Kale ook een unieke samenwerking aan met H&M: in de winkel van Passeig de Gràcia opende ‘Flax & Kale à porter’, een kleine corner waar klanten afhaalgerechten en drankjes konden kopen. Ondertussen is die alweer gesloten, maar heeft Flax & Kale in zijn Tallers-restaurant wel een eigen “intelligent corner shop”. In de contact- en kassaloze winkel kunnen bezoekers producten van de keten en van bijpassende merken kopen. Slimme camera’s registreren er de bewegingen en wat mensen meenemen. Zo zijn onder andere de eigen kombucha’s te koop.
2. The Giving Moment, Dubai
Een merk gedreven door waarden, dat is The Giving Moment. Het jonge streetwearlabel zag het daglicht in 2020, nadat oprichter Dominic Nowell-Barnes zich in de Verenigde Arabische Emiraten vestigde en de impact van de mode-industrie bestudeerde. Zijn ambitie: de manier waarop mode wordt geconsumeerd te veranderen naar een bewust consumentisme.
Hij wil een nieuw model creëren waarin duurzaamheid er ook voor de jeugd is en een disruptief merk bouwen dat betekenisvolle mode brengt. Elke aankoop moet impact hebben, en dat neemt The Giving Moment letterlijk: per verkocht product gaat ongeveer vier euro naar een goed doel. Afgelopen januari had het merk al vier miljoen aan donaties gehaald. Het label is inmiddels wereldwijd online te koop en heeft een opvallende winkel in de Mall of the Emirates in Dubai, binnen het pand van THAT Concept Store.
3. Heyshop, Shanghai
In de eerste winkel van Heyshop in Shanghai bevonden de paskamers zich al midden in de ruimte, maar in de tweede winkel zijn sommige zo groot dat je er gemakkelijk een middag kunt doorbrengen met een hele groep vrienden. Een slim idee, want de paskamer is de sleutel tot offline retail en beleving.
Als Chinese pionier op het gebied van co-retail begon Heyshop als een onlineplatform voor kleine creatieve merken, maar merkte dat er behoefte was aan een fysieke component om retours te beperken. Vandaag zijn de winkels van Heyshop sociale hotspots, die ook een koffiebar en een studio voor livestreaming hebben. Merken betalen een maandelijkse vergoeding om hun producten er te tonen, naast een commissie. Toch houdt Heyshop de touwtjes strak in handen: als een product niet populair blijkt, kan het een dag later uit de schappen zijn.
Waarom laten merken dit gebeuren? De strikte curatie is juist de kracht van het concept. Consumenten moeten regelmatig terugkomen en ze kunnen erop vertrouwen dat ze altijd de nieuwste en hipste producten te zien krijgen. Tegelijk krijgen merken toegang tot een uiterst gedetailleerd real-time datadashboard. Heyshop is zo niet langer een winkel, maar eerder het ultieme voorbeeld van online-met-offline (OMO) integratie.
4. Reclothing Bank, Shanghai
Zhang Na is al decennialang een Chinese pionier in duurzame mode. Met haar merk Reclothing Bank ontwerpt ze modieuze en duurzame items door gebruik te maken van oude stoffen en afgedankte kleding. Ze ontwikkelt ook zelf stoffen en schakelt geregeld – van de productie tot catwalkmodellen – mensen in met een afstand tot de arbeidsmarkt. Op die manier staat Reclothing Bank voor een uniek gesloten kringloopsysteem van recycling, regeneratie, verkoop en maatschappelijk welzijn.
Begin 2023 opende het merk een winkel in The Inlet in Shanghai, om het label dat al cultstatus had bereikt in de Chinese modewereld naar een groter publiek te brengen. De kleren zijn niet goedkoop, maar dat is bewust: reden te meer om ze te koesteren en te houden, vindt Zhang Na. De ontwerpster werkt overigens ook samen met onder andere Starbucks, Nike en Kiehl’s.
5. Ikea DM, Helsingborg
De DM staat voor Do More en is een nieuw concept van Ikea-retailholding Ingka Group om contact te maken met lokale gemeenschappen. De woonwinkelketen zoekt alle mogelijke manieren om nieuw talent op te sporen en aan te trekken, ook bij mensen die het bedrijf anders moeilijk bereikt. Tijdens H22 City Expo, een festival waarin de retailer vijf weken lang de toekomst exploreerde, lanceerde Ikea daarom een urbanfarm-project met sociale insteek.
In Drottninghög, een sociaal achtergesteld gebied in het noordoosten van Helsingborg, heeft het bedrijf een multifunctionele marktplaats opgezet met pop-upwinkels, markten, een stadsboerderij, een foodcourt, evenementen, schoolactiviteiten en een plek om elkaar te ontmoeten. Ikea gebruikte DM als springplank voor werkgelegenheid, mensen te rekruteren en zelfstandig ondernemerschap te bevorderen. De stadsboerderij en markt bestaan vandaag nog steeds en het project hielp 53 mensen aan een vaste baan.
Wil je zelf de meest inspirerende winkelconcepten ontdekken? Onze RetailHunts zijn de brandstof voor het vernieuwen van je eigen plannen en business. Zo gaan we in oktober met drie verschillende groepen naar Seoul, “capital of cool” van Azië en de bruisende hoofdstad van Zuid-Korea.