Test-Aankoop heeft op haar website een wall of shame geplaatst van 22 ‘Pinokkio-producten’. Volgens de consumentenorganisatie geven de producenten ervan misleidende of zelfs bedrieglijke informatie.
Oneerlijke claims
“Bepaalde firma’s deinzen er duidelijk niet voor terug om consumenten in de luren te leggen. Sommige fabrikanten kregen reeds een brief van ons in de bus waarin we verzoeken om consumenten niet langer om de tuin te leiden. Afhankelijk van hoe ze reageren, zullen we een klacht neerleggen bij de bevoegde overheidsinstanties“, schrijf Test-Aankoop op haar website. De organisatie voegt eraan toe dat de lijst zeker niet compleet is en geleidelijk zal aangevuld worden.
Voorlopig gaat het om 22 producten, waarvan een tiental voedingsproducten zijn. De overige behoren voornamelijk tot de categorieën medische hulpmiddelen en ongediertebestrijding.
Minimale percentages vastleggen
Test-Aankoop stelt de vooral de misleidende informatie die op de verpakkingen staat en de claims die soms worden gemaakt aan de kaak. Zo blijkt bijvoorbeeld dat de hazelnootpasta van Carrefour (wit product) in werkelijkheid slechts 2% hazelnoten bevat. Dergelijk product zou nooit de naam ‘hazelnootpasta’ mogen krijgen, vindt Test-Aankoop. Ook het ‘vijf granen pizzadeeg’ van Herta, dat maar 6% andere granen bevat, vindt geen genade in de ogen van de consumentenorganisatie.
“We vinden dat er minimale percentages voor fruit, groenten en volkoren granen opgelegd moeten worden, liefst op Europees vlak maar zeker en vast op nationaal niveau. Blijven de producenten onder die percentages? Dan mogen ze via woorden of afbeeldingen niet vermelden dat er fruit, groenten of volkoren granen in hun producten zitten”, aldus de consumentenorganisatie.
Van elk product in de lijst kan de consument ook de status bekijken en zien of de producent al gereageerd heeft. Tot op heden zijn er drie producenten (Boni van Colruyt, Fristi en Danonino) die de verpakking van een product hebben aangepast of de samenstelling ervan hebben gewijzigd.