Rode cijfers ondanks flinke omzetstijging
Op elke auto die Tesla verkoopt, boekt het bedrijf meer dan 4.000 dollar verlies. Niet dat Tesla niet langer hip zou zijn: in het tweede kwartaal reden er 11.532 wagens van Model S de showroom uit en daardoor ging de totale omzet bijna 40% omhoog naar 1,2 miljard dollar (circa 1,1 miljard euro). Tegelijk boekt Tesla echter een nettoverlies van 61 miljoen dollar, tegen een min van ruim 45 miljoen dollar vorig jaar.
Tesla wil nog dit najaar met een nieuw model op de markt komen, de SUV Model X, maar de ontwikkeling van een nieuw model kost volgens autospecialisten doorgaans om en bij één miljard dollar. Dit jaar alleen al investeerde Tesla een slordige 831 miljoen dollar, terwijl er nog zo’n 700 miljoen in de pijplijn zou zitten.
Tegelijk zorgt de komst van de nieuwe Model X ook voor een verlaagde productiecapaciteit. Dat alles, samen met wat distributieproblemen, heeft er alvast voor gezorgd dat Tesla vorige week nog zijn prognoses voor dit jaar liet zakken van 55.000 auto’s tot “ergens tussen 50.000 en 55.000”. Voor 2016 rekent topman Elon Musk (foto) op 1.800 auto’s per week in plaats van de eerder geraamde 2.000.