Tom Cruise achterna
Het hart van het systeem achter “OptimEyes” is een ingebouwde camera die aan de hand van tientallen voorgeprogrammeerde lichaamskenmerken het geslacht en de leeftijdscategorie (er zijn er voorlopig drie) van de wachtende klant detecteert. Die klant zal binnenkort enkel specifiek gerichte tv-spots te zien krijgen, dus bijvoorbeeld geen reclame voor maandverband aan een vrachtwagenchauffeur, maar wel energiedrank of iets dergelijks – zeker wanneer de trucker ’s nachts komt tanken…
Het systeem doet terugdenken aan de film “Minority Report” uit 2002, waarin het personage van Tom Cruise geïndividualiseerde reclameboodschappen te zien krijgt in het straatbeeld nadat een (toen nog) sciencefictionachtig systeem zijn oogiris scant.
Winkelbeleving versus privacy(schending)
“Dit kan het uitzicht van de Britse retail grondig veranderen“, zegt Simon Sugar van Amscreen, de firma die het camerasysteem ontwikkelde. “Het is onze bedoeling om deze schermen in zo veel mogelijk verkooppunten te installeren.” Elke spot duurt zo’n 10 seconden en een volledige ‘loop’ neemt 100 seconden in beslag.
“Wij zijn altijd op zoek naar partners die innovatieve manieren bieden om de winkelervaring van onze klanten te verbeteren“, zegt Peter Cattell, directeur van de Tesco-benzinestations. “Dit nieuwe dynamische scherm is daartoe perfect geknipt: het stemt de inhoud specifiek af op de klant, het tijdstip en de locatie.” Volgens Tesco zelf bereikt het nieuwe advertentieplatform zo’n 5 miljoen volwassenen per week.
Over privacyproblemen maken noch Amscreen noch Tesco zich zorgen: “De beelden van de gezichten van de klanten worden niet opgeslagen“, stelt Sugar. Al is niet elke Brit er even gerust op: “Van de staat zouden we dit nooit toestaan, en deze systemen zijn er dan nog alleen maar op gericht om marketingdata te verzamelen”, zegt Nick Pickles van Big Brother Watch. “Mensen zouden niet aanvaarden dat de politie zou weten welke winkels ze bezoeken, maar nu gebeurt het in de winkel om de hoek.”