De reclame-inkomsten kelderen bij Tencent nu de Chinese economie verzwakt. Voor het eerst in zijn geschiedenis daalt daardoor de omzet van de eigenaar van WeChat, de app waarmee Chinezen chatten, gamen en kopen.
5.000 jobs geschrapt
Voor het eerst daalde de omzet van de Chinese technologiereus Tencent in het afgelopen kwartaal: een daling met 3% deed de omzet uitkomen op 134 miljard yuan (19 miljard euro), terwijl de netto-inkomsten zelfs meer dan halveerden. Het bedrijf voelde zich bijgevolg verplicht 5000 banen (bijna 5% van het totale personeelsbestand) te schrappen.
Boosdoener zijn de online reclame-inkomsten, die een recorddaling optekenden. De Chinese economie had dit voorjaar te lijden onder coronabeperkingen en -lockdowns, maar ook het uiteenspatten van de vastgoedbubbel en de aanhoudende druk die de overheid zet op zijn technologiereuzen. De inkomsten van Tencent uit online reclame zakten zo met 18%.
Nieuwe fase in Chinese markt
Toch heeft het bedrijf nog beter stand gehouden dan verwacht. De nettowinst van 28,1 miljard yuan (4 miljard euro) was 15% beter dan voorspeld. Wel ziet Tencent zich genoodzaakt om zijn belangen in heel wat andere internetbedrijven af te bouwen, waaronder e-commercereus JD.com. De Chinese retail- en technologiemarkt is in feite al jarenlang een oligopolie, waarin Tencent en Alibaba de markt quasi volledig inpalmen. Wie in het land kans wil maken, moet zich aansluiten bij het enorme ecosysteem van een van de twee spelers. Tencent heeft zo participaties in honderden andere internet- en techbedrijven.
De Chinese overheid probeert die markt vandaag open te breken door de technologiereuzen boetes en beperkingen op te leggen. Opvallend is bijvoorbeeld dat Tencent, het grootste gamingplatform van China, nog voor geen enkele nieuwe computergame goedkeuring kreeg dit jaar, bericht Bloomberg. Het bedrijf richt zich nu meer op internationale games, het toekomstige metaversum, cloudsoftware en TikTok-concurrent WeChat-video.
Ook komen de Chinese techreuzen in een nieuwe fase van maturiteit: ze verbeteren nu hun winstgevendheid en marges, in plaats van voor ongebreidelde groei en marktverovering te blijven gaan. Dat moet ook wel, nu hun beurswaardering naar ongekende dieptes is gekelderd.