Temu-moeder Pinduoduo verkocht vorig jaar liefst 241% meer. Het Europese succes van de Chinese webshop is duidelijk voelbaar: zowel de omzet als de winst verdubbelden.
Winst groeit mee
Dat Temu pijlsnel groeide vorig jaar zal niemand verbazen: de totale omzet van moederbedrijf Pinduoduo steeg in 2023 met 90% naar 35 miljard dollar, meer dan dertig miljard euro. De verkopen stegen met 241% naar 13,25 miljard dollar, maar het bedrijf haalde nog meer omzet uit de marketingdiensten die het aan platformverkopers aanbiedt: liefst 21,63 miljard dollar, de helft meer dan in 2022.
Verrassender is dat die groei ook winst oplevert: de nettowinst van Pinduoduo klom eveneens met 90% tot omgerekend 8 miljard euro. Voor de westerse expansie hanteert Temu nochtans een agressieve marketingstrategie, waarbij miljardenbudgetten naar advertenties op onder andere Facebook en Google gaan. Dat lijkt hen evenwel geen windeieren te leggen.
Wolk van controverse
Het ziet er echter naar uit dat het controversiële platform in 2024 meer stokken in de wielen krijgt. In Frankrijk ligt bijvoorbeeld een wetsvoorstel op tafel om fast-fashion streng te belasten en reclame ervoor te verbieden. Onder meer Shein en Temu zouden het doelwit worden van die taks.
Eind februari waarschuwde de Europese speelgoedfederatie bovendien dat 95% van het speelgoed op Temu niet aan de Europese normen voldoet en potentieel gevaarlijk is. Een financieel analist in New York ontdekte recent dan weer code in de app die de diefstal van zou bank- en persoonlijke gegevens mogelijk maken. Of dat ook gaat resulteren in een dalende populariteit bij ‘het jonge volkje’ is echter zeer de vraag.