De Duitse non-fooddiscounter TEDi ziet nog veel witte vlekken in Europa. Op het vlak van winkelopeningen gaat de retailer dan ook het tempo fors opdrijven, maar ook overnames staan op de planning.
“Gas geven”
Vorig jaar opende TEDi 333 nieuwe winkels, waarvan 93 op de Duitse thuismarkt. Dat tempo moet fors omhoog, vindt topman Petar Burazin: “We zien potentieel voor maximaal 10.000 vestigingen in Europa”, zegt hij in een interview met Handelsblatt. Opmerkelijk, want tot nu toe hield de rivaal van Action het op de ambitie om 5.000 winkels te hebben. Alleen al in Duitsland, waar de keten marktleider is met meer dan 1.900 vestigingen, wil TEDi duizend bijkomende winkels. Burazin ziet naar eigen zeggen nog veel witte vlekken: “We gaan echt gas geven”.
Puur met winkelopeningen op eigen kracht zal de prijsvechter zijn ambitieuze doelen niet halen: de topman wil de groei versnellen met de overname van kleinere discountketens, die de concurrentie niet meer aankunnen. De retailer zegt die acquisities te kunnen financieren met de eigen cashflow. In België zette TEDi recent een nieuwe stap met de overname van tien Waalse panden van de failliete schoenketen Bristol.