Technologische innovatie speelt een cruciale rol in de klantenverwachtingen van morgen. In tijden van onzekerheid bezorgt technologie ons de levensnoodzakelijke flexibiliteit, besluiten Nederlandse retailexperten in de nieuwste editie van ShoppingTomorrow.
‘Headless’ IT-infrastructuur
Hoe ziet de klantenreis van morgen eruit? Nederlandse retailexperten hebben zich ook in 2019 gebogen over de toekomst van retail: voor het boek ShoppingTomorrow hebben meer dan 600 deskundigen zich in 22 groepen verdiept in verschillende hete hangijzers in de sector. Dat technologie één van die ‘hot topics’ is, zal niemand verwonderen.
Technologische flexibiliteit is de belangrijkste factor om mee te kunnen in deze tijden van onzekerheid, concluderen de bevraagde experts. De top drie oorzaken van gebrek aan flexibiliteit blijken immers de complexiteit van het ICT-landschap, verouderde technologie en onduidelijke verantwoordelijkheden of prioriteiten te zijn. Ze pleiten daarom voor een ‘headless’ IT-infrastructuur, wat betekent dat met clouddiensten en ‘software as a service’-oplossingen wordt gewerkt (zoals Amazon Web Services of soortgelijke platformen van Google of Microsoft).
Een centrale login voor alles
Online is het inloggen zowel voor de retailer als voor de consument een belangrijk moment dat beter kan. Consumenten willen beter, veilig en eenvoudig inloggen, bleek eerder al, terwijl ook voor bedrijven accurate data een prioriteit is. Een oplossing kan dan één centrale, externe login voor online identificatie zijn.
In Nederland testte ShoppingTomorrow het uit in een proef via de banken, meer bepaald via het externe identificatiesysteem iDIN van iDEAL. Consumenten reageerden positief omwille van het gebruiksgemak – geen velden invullen, geen vergeten wachtwoorden – maar ook omdat ze zo centraal konden zien welke data met wie wordt gedeeld. Voor de retailers betekende het dan weer geverifieerde data en gewaarborgde veiligheid.
Blockchain valt van sokkel
Ook blockchain-technologie kan volgens de betrokken onderzoeksgroep een afgetekende meerwaarde hebben, tenminste als bedrijven voorbij de hype durven kijken. Van alle projecten die met de jonge technologie zijn opgestart in de afgelopen vier jaar, zijn nog maar zo’n 3% lopende. Veelal bleek immers dat wat blockchain moest gaan oplossen, ook anders (en simpeler) kon worden aangepakt.
Niettemin wordt nu de reële waarde duidelijk. Zo ging Walmart met blockchain van start om de toevoerketen van mango’s in kaart te brengen. In slechts twee seconden kan de hele keten nu worden gecheckt, waar dat vroeger meer dan zes dagen duurde. Alle leveranciers van verse bladgroenten moeten er voortaan met blockchain aan de slag. Bij Tony’s Chocolonely liep het experiment daarentegen op een sisser uit: niet elke schakel in de keten was voldoende getransformeerd en het bestaande systeem van het chocolademerk, de Beantracker, bleek net zo goed.
Hoewel er in de komende drie jaar geen nieuwe, succesvolle blockchainbusinessmodellen worden verwacht, ziet ShoppingTomorrow twee toepassingsmogelijkheden in retail: het bepalen van de echtheid van producten en de verwerking van consumentendata. Specifiek voor de foodindustrie is er bovendien het traceren van de herkomst van voeding. Gek genoeg is er echter te veel vertrouwen in de retailsector: blockchain werkt best als het vertrouwen tussen alle partijen ontbreekt, waardoor het heel geschikt wordt voor geldzaken en om certificaten te bewaren.
“Budget is geen excuus”
Technologie hoeft ook niet duur te zijn, beklemtoont het rapport nogmaals. Hoewel kleine en middelgrote Nederlandse retailers tekort aan budget als tweede belangrijkste reden aangeven om niet met innovatieve technologie te beginnen, merken de onderzoekers op dat hun vooropgestelde budgetten (vanaf 500 euro voor handelaars met minder dan 5 medewerkers) best toereikend kunnen zijn voor technologieën zoals een spaar-app, digital signage of zelfs virtuele realiteit.
“Budget is feitelijk geen excuus om niet te innoveren”, klinkt het resoluut. Wat dan wel drempels zijn? Nederlandse handelaars noemen gebrek aan kennis nog steeds de belangrijkste barrière. Op de derde plaats is er tijdsgebrek, gevolgd door gewoon geen geloof in technologie. De knowhow binnen het bedrijf blijkt maar een kleine bekommernis te zijn: slechts 3% vreest niet de juiste mensen aan boord te hebben.
Kan de kennis over innovatieve retailtechnologie ook in uw bedrijf beter? De volledig vernieuwde en uitgebreide retailhub van RetailDetail, op onze nieuwe locatie in de Stadsfeestzaal in Antwerpen, brengt professionals in retail en FMCG zo weer ‘up to speed’ met zijn nieuwe impacttours en workshops. Klik hier voor meer informatie over retailhub 2.0.