Ook de luxesector evolueert zachtjesaan richting duurzaamheid: bedrijfsmodellen als verhuur, tweedehandsverkoop en co-eigendom zijn enkele van de trends die de sector het afgelopen jaar hebben gekenmerkt.
Nieuwe bedrijfsmodellen
Ook die sector ontsnapt dus niet aan de transitie van een lineaire naar een meer circulaire economie, schrijft mds. “De veranderende mentaliteit van de consument stimuleert de ontwikkeling van aangrenzende bedrijfsmodellen, een kans die merken proactief moeten aanpakken”, staat in de de nieuwste Worldwide Luxury Market Monitor 2019 van Bain & Company en Altagamma. .
Zo is de tweedehands luxemarkt goed voor 26 miljard dollar (23 miljard euro) per jaar, voornamelijk gedragen door jongere consumenten. Vooral modeartikelen en accessoires doen het zeer goed: zij maken 78% uit van die tweedehandsmarkt.
Online
Tweedehands luxekleding en -accessoires winnen dus veld, maar in verhouding tot de volledige luxesector blijft het aandeel relatief beperkt (22%). Bedrijven zoals Vestiaire Collective of The Real Real, die gespecialiseerd zijn in de online wederverkoop van luxemode, halen 30% van die omzet binnen. De overige 70% wordt nog steeds gespendeerd in fysieke winkels.
Europa leidt de dans op het vlak van tweedehands luxeartikelen, waar 55% van de totale omzet gegenereerd wordt. De Verenigde Staten zijn goed voor 27%, de rest van de wereld haalt amper 18%.