‘Refreshment’ snelste groeier
De fabrikant van onder meer Knorr, Dove, Calvé, Unox, Ben & Jerry en Magnum zag in het derde kwartaal zijn omzet met 9,4% groeien tot 13,4 miljard euro, iets meer dan de 13,2 miljard euro waarop analisten hadden gerekend. Daarmee klokt de omzet over de eerste 9 maanden van dit jaar af op 40,4 miljard euro. De onderliggende omzetgroei, exclusief gunstige wisselkoersen en eenmalige posten, bedroeg 5,7%: ook al meer dan de 3,9% waar analisten van waren uitgegaan.
Dankzij de mooie zomer kroonde de divisie ‘Refreshment’ (vooral ijsjes en ice-tea) zich tot snelste groeier, met een omzetstijging van 8,5%. Ook ‘persoonlijke verzorging’ (+6,2%) en ‘huishoudartikelen’ (+6,6%) konden flink groeien, maar de voedingstak blijft wat achter: de omzetgroei bedraagt er slechts 1,6%.
In een toelichting verwacht de Nederlandse CEO Paul Polman dat de verkoop van Unilever sneller zal blijven groeien dan het marktgemiddelde. De onderliggende omzetgroei zal tegen de 4% aanleunen (eerder was sprake van 2 tot 4%) en ook de marges zullen verbeteren.