E-commerceplatform Storesquare bergt zijn ambities op om de Belgische Bol.com te worden na dalende verkoopcijfers. De marktplaats focust nu hoofdzakelijk nog op kleinere mode- en speelgoedwinkels.
Van 900 naar 500 handelaars
Storesquare zag in 2018 het aantal transacties dalen met 20%, zo bericht De Tijd. Het Belgische e-commerceplatform verloor in die periode ook bijna een derde van zijn aanbieders: het aantal handelaars zakte van ruim 900 naar zo’n 650. Sinds het begin van dit jaar is dat aantal echter verder teruggevallen naar 500.
De daling komt door het wegvallen van een aantal grote spelers, verklaart eigenaar Roularta. Zo stopte “een grote elektroketen met 300 afhaalpunten” vorig jaar zijn producten via het platform aan te bieden, aldus De Tijd. Omdat de commissies die Storesquare aanrekent wel omhoog ging, is de omzet niettemin stabiel gebleven.
Toch noemt digitaal directeur Stefan Seghers de evolutie gezond. “We focussen louter op het aanbod waarmee we onszelf kunnen differentiëren“, klinkt het. Zo heeft Roularta bijvoorbeeld alle investeringen stopgezet om elektronicaketens aan te trekken, maar zijn kleine elektronicahandelaars nog “wel mooi meegenomen”.
Een miljoen producten
De focus ligt nu vooral op mode- en speelgoedwinkels. Het aantal actieve kledingverkopers en speelgoedwinkels op het platform zou dan ook positief evolueren. Vandaag zijn op de e-commercesite in totaal een miljoen producten te vinden. Bij de oprichting in 2014 was nochtans de ambitie geopperd om op Storesquare “op termijn een even groot aanbod te ontwikkelen als Bol.com en Zalando“.
Vorig jaar wist Storesquare zijn verlies verder terug te dringen: dat ging van 4,3 miljoen euro onder nul in 2017 naar een nettoverlies van 2,90 miljoen euro in 2018. Seghers gelooft dat verder herstel mogelijk is en het platform “tegen begin volgend jaar opnieuw boven water komt”, aldus De Tijd. Het doel is break-even te bereiken. Verdere kapitaalinjecties zijn daarbij echter geen optie.