E-commerceplatform Storesquare kampt met stagnerende bezoekcijfers, en ook het aantal deelnemende handelaars neemt niet toe. Toch is rentabiliteit tegen 2021 een haalbare kaart, meent mede-eigenaar Roularta.
Assortiment groeit wel
Storesquare ging 2016 van start als een platform voor lokale handelaars, om zo samen een blok te vormen tegen de dominantie van buitenlandse webshops. Initiatiefnemers Roularta, KBC en Unizo legden de ambities hoog: duizend deelnemende handelaars, een miljoen bezoekers en een aanbod dat groter moest worden dan dat van bol.com, klonk het toen.
Sinds vorige zomer groeit het aantal actieve handelaars echter niet meer: het blijven er ongeveer 660, schrijft De Tijd. Ook het aantal bezoekers stagneert: afgelopen december lag de trafiek ongeveer op hetzelfde niveau als een jaar eerder. De ambitie om ook de Nederlandse markt te betreden, werd intussen opgeborgen.
Het assortiment groeit wel, met 6000 tot 7000 items per week, zodat shoppers nu de keuze hebben uit 950.000 producten. Volgens chief digital officer Stefan Seghers van Roularta boeken de handelaars wel meer omzet, in lijn met de groei van de Belgische e-commercemarkt. Vooral de categorieën speelgoed en mode doen het goed. In 2017 boekte Storesquare nog 4,3 miljoen euro nettoverlies, maar 2018 was ‘aanzienlijk beter’, aangezien de opstartkosten wegvielen. Seghers stelt dat het platform goed op weg is om rendabel te worden tegen 2021 of zelfs vroeger.