Cash & carry krimpt in West-Europa
De eigenaar van ketens als Makro, Media Markt en Saturn gaf twee redenen voor de terugval: de matige kerstverkopen en een dure euro, waardoor inkomsten van buiten de eurozone een lager resultaat gaven. Zonder die munteffecten en de sluiting van supermarkten in Oost-Europa en elektronicawinkels in China zou de verkoop er met 1,1% op zijn vooruitgegaan.
Het belangrijkste deel van de omzet komt nog steeds van de cash & carry-activiteiten bij Metro/Makro: die leverden een omzet op van 8,5 miljard euro – een daling van 1,2% in absolute cijfers, maar op vergelijkbare basis een vooruitgang met 0,9%. Dat belette niet dat de verkopen in West-Europa verder daalden, ook al werd in Duitsland het aanbod bijgestuurd met de opname van nieuwe producten.
Elektronica en hypermarkten kenden moeizaam kwartaal
Media Markt – Saturn had het iets lastiger: deze tak wist 6,6 miljard euro om te zetten (-0,7% en op vergelijkbare basis zelfs -1,2%). Vooral in Oost-Europa liep het stroever, maar een lichtpunt vond Metro’s elektrotak in de enorme stijging (+40%) van de internetverkoop. Daarin zit overigens ook de overgenomen webwinkel Redcoon inbegrepen.
De meeste tegenwind was er voor de Real-hypermarkten in Oost-Europa, die leden onder de concurrentie met de discounters. Hun omzet kwam uit op 2,6 miljard euro (-16%, maar op vergelijkbare basis beperkte de daling zich tot 1,9%). Galeria Kaufhof zorgde dan weer voor een omzet van zowat 1 miljard euro (+0,6%).
Focus op groeilanden
Metro is actief in meer dan 30 landen in Europa, Azië en Noord-Afrika. In laatste kwartaal van 2013 opende het concern 36 nieuwe winkels in negen landen: 10 cash & carry’s, 25 vestigingen van Media Markt – Saturn en één hypermarkt van Real. Twintig van de nieuwe verkooppunten kwamen in groeilanden als China, India, Rusland en Turkije.
Financiële resultaten over het laatste kwartaal van 2013 worden pas op 11 februari bekendgemaakt. Het boekjaar van Metro loopt van 1 oktober tot 30 september.