De Chinese consumptie trekt weer aan, zo blijkt uit cijfers van e-commercegigant JD.com, die een beter dan verwacht eerste kwartaal achter de rug heeft. Het bedrijf benoemt een nieuwe CEO.
Lage kosten, lage prijzen
JD.com zag in de eerste drie maanden van het jaar de omzet stijgen met 1,4% tot 243 miljard renminbi (32,1 miljard euro). Die bescheiden groei is toch beter dan wat analisten hadden verwacht. Chinese consumenten geven stilaan weer meer geld uit online nu de coronapandemie achter de rug is. Dankzij kostenbesparingen steeg de nettowinst zelfs met 88,3%, van 6,4 miljard renminbi (844 miljoen euro) naar 2,4 miljard renminbi (317 miljoen euro).
Het bedrijf wijt de goede cijfers aan z’n open ecosysteem waardoor het shoppers een bredere selectie kan aanbieden van productcategorieën en prijsniveaus. Het bedrijf investeert in het stroomlijnen van z’n bevoorradingsketen om lagere prijzen te kunnen bieden.
CEO Lei Xu verlaat het bedrijf om persoonlijke redenen. Financieel directeur Sandy Ran Xu volgt hem op.