E-bikefabrikant Stella Bikes opent binnenkort een vierde Belgische vestiging in Olen. Via België en Duitsland willen de Nederlanders naar het Europese marktleiderschap fietsen.
Europa veroveren
Het nieuwe filiaal, dat in de tweede week van juli de deuren zou moeten openen, past in de ambitieuze expansieplannen van de Nederlandse constructeur. Op termijn wil Stella immers marktleider van Europa worden. “Om dat doel te bereiken willen we eerst stevig voet aan de grond krijgen in België en Duitsland. Daarna mikken we op Denemarken, en zo verder”, vertelt CEO Daan van Renselaar aan RetailTrends.
De coronacrisis deert Stella niet: ook al liep de vraag naar elektrische fietsen aanvankelijk sterk terug, maar intussen heeft de sector zelfs een boost gekregen. Mensen laten het openbaar vervoer zoveel mogelijk links liggen en kiezen vaker voor een e-bike als alternatief om naar het werk te gaan. Doordat het onwaarschijnlijk lijkt dat veel mensen nog op reis kunnen dit jaar, kiezen bovendien veel mensen voor een goede fiets voor een vakantie in Nederland, klinkt het bij Stella.
Van out naar hip
In de tien jaar dat Stella Bikes bestaat, zag Van Renselaar ook de doelgroep helemaal veranderen. In 2010 waren elektrische fietsen allesbehalve hip, en enkel voor mensen die de ondersteuning echt nodig hadden. Dat is nu helemaal anders: e-bikes zijn ‘hot’, en de advertenties zijn dan ook steeds meer gericht op jongeren.
Stella Bikes heeft momenteel met vijftig winkels en is met 45 locaties in Nederland uitgegroeid tot nationaal marktleider. In België is het bedrijf al aanwezig in Hasselt, Kuurne en Sint-Martens-Latem (en vanaf medio dus Olen), de twee andere vestigingen liggen in Duitsland.