Hoewel niet-essentiële retailers in Nederland (nog) niet verplicht dicht moeten, besluiten steeds meer winkelketens op eigen initiatief om de deuren te sluiten, net zoals dat de afgelopen dagen ook in België het geval was. Blokker en Hema blijven voorlopig wel open.
Veranderend winkelgedrag
KPN, Ikea, Apple, De Bijenkorf, Coolblue, T-Mobile… De lijst van retailers die ook in Nederland de deuren sluiten om de verspreiding van het coronavirus te beperken, wordt langer. Dat doen ze omdat ze de veiligheid en de gezondheid van hun winkelmedewerkers niet kunnen garanderen. Die medewerkers zien verder werken in deze onzekere tijden sowieso niet zitten. Bovendien valt de passage in de winkelstraten fel terug. Te verwachten valt dat in de loop van de komende uren en dagen nog meer retailers de deuren zullen sluiten.
Verschillende winkelketens hebben intussen al wel hun openingsuren aangepast, schrijft het FD: onder andere Mediamarkt, Scotch & Soda en Hans Anders zijn korter open om personeel de gelegenheid te geven in de ochtenden voor hun kinderen te zorgen en gespreid over de dag te kunnen reizen. Ook veranderend winkelgedrag speelt een rol in de beslissing: “Mensen kwamen steeds minder ’s avonds naar de winkel en kozen steeds vaker voor de ophaalservice. Bovendien heeft steeds meer personeel klachten, wat het rooster lastig maakt”, zegt een woordvoerder van MediaMarkt.
Ook Blokker blijft voorlopig open: “We leggen in de winkels meer nadruk op schoonmaken, bakken en koken, want dat doen mensen ook als ze verplicht thuis moeten blijven”, zegt eigenaar Michiel Witteveen. Dat geldt ook voor Hema: “Omdat we het belangrijk vinden dat ook in deze tijd Hema een vertrouwde plek in de buurt is, waar iedereen zijn eerste levensbehoeften kan krijgen, zoals dagelijkse voeding, benodigdheden voor je baby en verzorgingsproducten blijven de winkels waar mogelijk open. Daar doen we met al onze collega’s ontzettend ons best voor, maar het zal de komende weken misschien niet altijd helemaal gaan zoals je van ons gewend bent. Daar vragen we dan ook je begrip voor”, schrijft de retailer in een persbericht.