De Spaanse start-up Proximus heeft technologie ontwikkeld waarmee het winkelgedrag van klanten kan worden geanalyseerd. Met een chip die in een winkelkarretje kan worden geplaatst, worden de bewegingen van de klant gevolgd.
Route volgen
Zo kunnen handelaars nagaan welke route klanten volgen, of ze stoppen bij speciale promoties en welke producten ze als eerste bekijken. “In onze eerste test realiseerden we dat klanten een bepaalde gang ontweken, omdat het diereneten te dicht bij het einde stond. Toen we het diereneten vervingen door muffins gingen mensen opnieuw die gang in”, zegt Jorge Bueno, CEO van Proximus, aan ecnmag.com.
De chips die in de winkelkarretjes en –mandjes worden geplaatst, sturen een signaal uit naar verschillende ontvangers in de winkel. Zo kan het volledige bezoek van een klant in de winkel opgevolgd worden. Zo kan ook nagegaan worden hoe snel de rijen aan de kassa’s gaan. Handelaars kunnen al die informatie eenvoudig bereiken via een website.
Daarnaast stuurt het systeem ook waarschuwingen uit wanneer er bepaalde gebeurtenissen zijn. Als een bepaalde afdeling van de winkel dus ontweken wordt, dan zullen gebruikers van het systeem daarvan op de hoogte worden gebracht.