Hoewel de omzet bij Amazon blijft groeien, gaan achter de schermen alarmsignalen af. In het vierde kwartaal was er amper winst, de belangrijke cloudinkomsten vertragen en Amazon geeft toe nog niet te slagen in food.
Winst verdampt, groei vertraagt
Amazons laatste kwartaal bleef onder de verwachtingen. De omzet steeg met 9% tot 149,2 miljard dollar (135 miljard euro), wat de traagste groei in jaren is. Bovendien blijft er bijna geen winst over: de nettowinst daalde tot 278 miljoen dollar (250 miljoen euro), in vergelijking met liefst 14,3 miljard dollar een jaar geleden. Amazon beleefde toen zijn meest winstgevende kwartaal ooit, maar die tijd lijkt voorbij.
Grote boosdoener was elektrisch automerk Rivian (-2,3 miljard dollar), maar alarmerend is dat de ‘cloud computing’-activiteiten tegenvielen. Amazon haalt daar het gros van zijn winst en marge, maar bedrijven investeren momenteel minder in opslag. Het bedrijf gaf aan dat de verminderde groei en krappe marges in de eerste drie maanden van dit jaar zouden aanhouden.
Ook in de retailactiviteiten is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. De eigen retailverkoop daalde met 2% tot 64,5 miljard dollar (60 miljard euro). Wel steeg de dienstverlening aan verkooppartners – die meer dan de helft van de platformverkopen realiseren – met 20%. CFO Brian Olsavsky ziet dat mensen minder grote uitgave doen en goedkopere producten verkiezen.
Supermarkten in de koelkast
In de supermarktbranche geeft CEO Andy Jassy zelfs ruiterlijk zijn verlies toe: hoewel Amazon al fors omzet boekt met verpakte voeding en andere boodschappen, moet het nog aanzienlijk marktaandeel winnen in de verscategorie. De topman pauzeert daarom de uitbreiding van zijn Amazon Fresh-supermarkten en kassaloze Amazon Go-winkels “tot het juiste recept voor succes is gevonden”.
Vooraleer er verder wordt opgeschaald, heeft Amazon volgens Jassy “een onderscheidende winkelformule nodig die het financieel goed doet”. Op dit moment is zo’n formule er dus nog niet. Nog dit jaar hoopt hij evenwel de code te kraken. De toekomst van food is nochtans zowel online als offline, meent de topman. Zo doet Whole Foods het bijvoorbeeld wel goed.
Een aantal supermarkten zullen zelfs sluiten. Vorig kwartaal is daarvoor al een waardevermindering van 720 miljoen dollar doorgevoerd. Eerder sloot Amazon reeds alle fysieke non-foodwinkels, zoals zijn boekwinkels, terwijl eind 2022 18.000 werknemers werden ontslagen. Sinds kort moeten Prime-leden bovendien bezorgkosten betalen voor hun boodschappenleveringen.
Het hele boekjaar eindigde dan ook in het rood. Op een omzet van 514 miljard dollar (470 miljard euro) – een stijging van 9% – verloor het bedrijf 2,7 miljard dollar (2,5 miljard euro). Voor het eerste kwartaal van dit jaar rekent Amazon op een omzetgroei tussen de 4 en 8%, wat minder is dan verwacht. Het bedrijf blijft ook heel voorzichtig over de winst, die tussen nul en vier miljard dollar zou uitkomen.