Online verkopen worden belangrijker
De recordresultaten waren te danken aan de sterke prestatie van de Britse winkels, de contributie van overnames in Oostenrijk (EAG) en de Baltische regio (SIG) en goede online verkopen. In dit laatste kanaal dikte de omzet met 26,8% aan. De webverkopen staan nu al voor 17,1% van het globale verkoopcijfer.
Sports Direct kwam de voorbije weken in het nieuws door een conflict met topleverancier Adidas, die weigerde om shirts te leveren van deteams die het sponsorde op het WK voetbal (waaronder Duitsland, Spanje, Argentinië en Colombia) “omdat “de producten niet goed werden gepresenteerd door de keten.” Intussen is er wel een oplossing en is het conflict bijgelegd.
Winsten gaan naar overnames en personeel
Een ander heikel thema in de voorbije periode was de goedkeuring van een bonusplan voor het personeel. Sports Direct wil zijn kaderleden immers genereus laten participeren in de winst als bepaalde doelstellingen worden bereikt. Het nieuwe plan loopt tot 2019 en is goed voor 200 miljoen pond of omgerekend 253 miljoen euro. Topman Mike Ashley, die bijna 60% van de keten controleert, liet echter weten af te zien van zijn recht om hierin te delen.
Sports Direct gaat zijn aandeelhouders trouwens geen dividend uitbetalen: de keten wil zijn winsten reserveren voor nieuwe overnames. Hoewel Sports Direct intussen actief is in 19 landen, waaronder België en Frankrijk, ligt het zwaartepunt momenteel nog altijd op het Verenigd Koninkrijk, waar Sports Direct 400 van zijn meer dan 600 winkels heeft.