In het derde kwartaal steeg de omzet van Hema, vooral onder impuls van de onlineverkoop. De winkelketen wil de komende jaren ook meer partnerschappen afsluiten.
Kleding en huishoudelijke artikelen
Hema boekte in het derde kwartaal van 2019 een omzet van 317,2 miljoen euro, een stijging met 4,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Op vergelijkbare basis bedroeg de groei 2,7%. De Nederlandse winkelketen verkocht met name meer kleding (+5,3%) en meer huishoudelijke artikelen en persoonlijke verzorgingsproducten (+4,8%).
Buiten Nederland werd de sterkste groei gerealiseerd in Duitsland (+16,1%) gevolgd door België en Luxemburg (+3,4%). De stijgende omzet was voornamelijk het gevolg van meer onlineverkopen en winkelopeningen.
Onlineverkoop boomt
Hema groeit vooral online: ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar namen de opbrengsten uit e-commerce toe met liefst 34,6%. Countrymanager voor België Carla Velghe gaf in een interview met RetailDetail al aan dat de onlineverkoop zodanig boomt dat veel winkels het nauwelijks nog aankunnen, bij gebrek aan stockageruimte. Die online activiteiten zijn volgens de winkelketen bovendien al twee jaar winstgevend.
Het brutobedrijfsresultaat (ebitda) in het derde kwartaal bedroeg 60,6 miljoen euro, mede als gevolg van de nieuw toegepaste boekhoudstandaard IFRS 16. Zonder daar rekening mee te houden, zou de ebitda uitkomen op 29,5 miljoen euro, of 5,4% hoger dan een jaar geleden. Onder de streep was er wel een verlies van 1,4 miljoen euro.
Samenwerking
“We zijn content met onze resultaten in het derde kwartaal. Zo hebben we een solide like-for-like-omzetgroei laten zien. Ondanks de sterke concurrentie zijn we online veel harder gegroeid dan de online markt. […] Daarnaast zien we dat onze partnerschappen met Franprix en Wehkamp hun vruchten beginnen af te werpen en dat ze beginnen bij te dragen aan onze resultaten”, zegt CEO Tjeerd Jegen.
De topman wil die partnerschappen, zoals bijvoorbeeld met Jumbo, in de komende jaren verder uitbouwen. Dat maakt het voor de winkelketen mogelijk om te blijven groeien tegen aanzienlijk lagere investeringen. “Tegelijkertijd draagt het bij aan het verwezenlijken van onze ambitie om van Hema een wereldwijd merk te maken”, besluit Jegen.