Koppelverkoop slecht voor solden
De handelaars konden dan wel profiteren van het feit dat de eerste soldendag op een zaterdag viel, toch waren de resultaten niet beter dan in 2014. Zo waren er om 15u30 ongeveer 2,5 miljoen elektronische betalingen bij Worldline, 8 procent minder dan vorig jaar.
Een eerste opvallende trend bij het begin van de solden, is dat klanten meer stuks kopen in dezelfde winkel en dus minder verschillende winkels bezoeken. Ook de koppelverkoop in december doet de aantrek van de solden dalen: veel consumenten hebben dan al een deel van hun aankopen gedaan.
Handelaars hadden al te maken met een teleurstellende winterverkoop, omwille van het zachte weer. Er werd voor ongeveer negen procent minder verkocht op het einde van het jaar dan in 2013.
Drukte in Maasmechelen
Maasmechelen Village kon op de eerste dag van de solden dan weer meer dan 22.000 bezoekers verwelkomen. Ook de dag voor de eerste soldendag was het al bijzonder druk.
“We zien twee trends ten opzichte van de vorige start van de solden periode”, aldus woordvoerder Nico Tempelaere: “Ten eerste zijn er heel wat shoppers die de grote drukte niet afwachten en de dag voordien al op zoek gaan naar producten tegen sterk verlaagde prijzen. Daarnaast zien we duidelijk dat ons zakenmodel bij Maasmechelen Village (en bij de groep Value Retail in het algemeen) in de lift zit, zeker in tijden van crisis.”